Hoppa till innehållet

”400 miljoner – en billig notering för Spotify”

Spotify har gjort stor sak av sin ”radikala” direktnotering. Den är också billigare än vanligt, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Di Digitals reporter Sven Carlsson.
Di Digitals reporter Sven Carlsson.Foto: TT/Amanda Lindgren

Det ligger mycket PR bakom Spotifys val att skippa nyemission inför sin notering och i stället bara registrera aktierna för handel i New York. Valet är kaxigt och enligt Spotify själva ska processen präglas av ”radikal transparens”.

Daniel Ek passade på att bryta några Wall Street-normer på investerarträffen nyligen.

”Ni kommer inte se oss ringa i några klockor,” sade han då.

I en vanlig noteringsprocess får ett antal investmentbanker i uppgift att matcha tillgängliga aktier, nya eller gamla, i ett bolag med större köpare. När Spotify beklagar sig över en process som saknar transparens är det nog dessa på förhand uppgjorda transaktioner de menar. I de fallen tar bankerna en del av aktierna som avgift.

Den avgiften slipper alltså Spotify betala eftersom inga aktieaffärer görs upp på förhand. Därmed kan tillgång och efterfrågan under första handelsdagen bli svår att förutse.

Det kan bädda för förvirring på Spotifys första handelsdag nästa vecka. Om handeln däremot går smidigt kan Spotifys process bli vägledande för stora technoteringar som Airbnb eller Uber.

Att Spotify skulle skippa investmentbankerna helt stämmer inte. Musikjätten kommer att betala Goldman Sachs, Morgan Stanley och Allen & Co mellan 350 miljoner och 400 miljoner kronor för deras hjälp under noteringen. Däremot verkar Spotify komma undan billigt.

Läs mer: Problemet som plågar Spotify: ”Alla som rört det har slutat”

Medan 400 miljoner kronor är klart mer än den genomsnittliga amerikanska börsnoteringen är det ungefär hälften av vad Snap, ett techbolag i Spotifys storlek, betalade för att lista sig i New York för ett drygt år sedan.

Dropbox, som nyligen började handlas på Nasdaq, kommer att betala sina investmentbanker minst 230 miljoner kronor som tack för hjälpen. Men Dropbox är också ungefär hälften så stora som Spotify och skulle kunna dra på sig ytterligare noteringskostnader som inte redovisas lika tydligt.

Spotify verkar alltså ha kommit undan ganska billigt. Direktnoteringen sker utan vare sig nyemission av aktier eller teckningskurs. Den är punkig och transparent, men även kostnadseffektiv.

Vad investmentbankerna drog hem när de sydde ihop kinesiska Tencents investering i Spotify på cirka 13 miljarder kronor – en affär som bäddade för musiktjänstens börsnotering – är en annan fråga.

Läs mer: Sparekonomerna: Så köper du aktier i Spotify

Läs mer: Spotify spår intäkter på 50 miljarder i år

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera