Hoppa till innehållet

Spotifys coronahjälp: Ger bort upp till 100 miljoner till artister

Den senaste veckan har närmare 5 000 svenska musiker krävt att Spotify upprättar en akutfond för artister drabbade av coronapandemin. Nu startar musikjätten ett hjälpprojekt – och matchar donationer med upp till 100 miljoner kronor.

Från vänster: Artisterna Louise Hoffsten och Jill Johnson, samt Spotifys vd Daniel Ek i mitten.
Från vänster: Artisterna Louise Hoffsten och Jill Johnson, samt Spotifys vd Daniel Ek i mitten.

Inställda konserter och avbokade spelningar har fått intäkterna att rasa för världens musiker, artister och alla andra som livnär sig på livemusik. Det har lett till krav på streamingjättar som Spotify

Den senaste tiden har närmare 5 000 svenska musiker skrivit under uppropet ”Snart tystnar musiken” som skapats av förra ”Så ska det låta”-profilen Tina Ahlin. Uppropet krävde att Spotify upprättar en akutfond på grund av coronapandemin. Bland de som undertecknat finns Louise Hoffsten, Andreas Weise, Lisa Nilsson och Jill Johnson.

”Företag som Spotify och andra kapitalstarka aktörer, ni har nu ett enastående tillfälle att göra en ovärderlig insats genom en stöd-donation i samarbete med Kulturdepartementet och Konstnärsnämnden till en akutfond där musiker och artister kan söka stöd för förlorade inkomster. En sådan donation kunde inspirera andra att följa ert solidariska exempel”, står det i uppropet.

Redan i fredags uppgav en talesperson för Spotify för Dagens Nyheter att man gjort en del av sitt annonslager tillgängligt för regeringar och ideella organisationer. 

Nu tar Spotify ännu ett steg genom att lansera ”Spotify COVID-19 Music Relief project”. 

Projektet går ut på att rekommendera verifierade organisationer som erbjuder ekonomisk hjälp till de mest drabbade musikskaparna runt om i världen. Till att börja med samarbetar Spotify med organisationerna Musicares, PRS Foundation och Help musicians. På sin blogg skriver Spotify även att man ser fram emot att lägga till fler partners runt om i världen.

Spotify ska även matcha alla donationer som görs genom hemsidan för Spotify COVID-19 Music Relief, krona för krona, upp till drygt 100 miljoner kronor (eller 10 miljoner dollar). 

På en fråga om initiativet är ett svar på artistuppropet svarar Spotifys nordiska innehållschef Johan Seidefors såhär per e-post:

”Inte alls. Sedan starten av COVID 19-pandemin har Spotify följt dess utveckling och övervägt de bästa sätten vi kan hjälpa till. Spotify har engagerat partners över hela branschen för att diskutera hur vi kan stödja de artister och musikskapare som drabbats och de är många. Det finns ingen enkel lösning här, men vi är angelägna att göra vad vi kan för att hjälpa och kommer att fortsätta följa hur situationen utvecklas.” 

Läs mer: Spotify skickar hem anställda – uppmanar svenska företag följa efter

De som vill stödja uppmuntras att besöka hemsidan, medan de som jobbar i musikindustrin och vill söka bidrag uppmuntras vända sig till Spotifys partners. 

På sin artistplattform ”Spotify for artists” ska Spotify även inom kort lansera en valfri funktion för att samla in donationer direkt från fans. Artister ska på detta vis kunna länka till en verifierad finansieringssida för sig själva, en annan artist, eller till ett separat initiativ. Pengarna går vidare oavkortat, Spotify tar ingen andel.

Utöver detta stödjer Spotify de som skapar egen musik hemifrån genom sänkta avgifter sina olika dotterbolag. Marknadsplatsen Soundbetter avstår från att ta ut sin vanliga andel av intäkterna under krisen, den molnbaserade produktionsplattformen Soundtrap utökar sina kostnadsfria prova-på erbjudanden för lärare och poddplattformen Anchor avstår från att ta ut avgifter på sin funktion för lyssnarstöd.

Logotypen för ”Spotify COVID-19 Music Relief”-projektet.
Logotypen för ”Spotify COVID-19 Music Relief”-projektet.
Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera