Den indiska musiktjänsten Gaana startades av Times Media för sju år sedan. Nu tar bolaget in 115 miljoner dollar, motsvarande 946 miljoner kronor, i en runda ledd av den kinesiska techjätten Tencent, rapporterar Techcrunch.
Gaana planerar att använda kapitalinjektionen för att utveckla artificiell intelligens för att skapa mer personliga tjänster och funktioner för lyssnare. Bolaget uppgav även att det kommer att utveckla sin prenumerationstjänst. Precis som Spotify erbjuder de en betaltjänst och en gratistjänst som är annonsbaserad.
Läs mer: Spotify uppges förbereda en egen smart högtalare
Det här är inte Tencents första intåg på den internationella musikmarknaden. Tencent Music Entertainment är även delägare i Spotify sedan december i fjol när de båda bolagen ingick avtal om att byta aktieposter med varandra.
Spotify finns i över 60 länder men i Sydostasien finns det fortfarande mörka fläckar, varav Indien är den viktigaste. Hittills har Spotify valt att koncentrera sig på de enklare marknaderna som Indonesien, Japan, Thailand och Vietnam. Men enligt källor till Techcrunch i fjol hade Spotify planer på en lansering i Indien.
Även om Spotify redan har 70 miljoner betalande användare skulle en liten del av Indiens marknad kunna fungera som en boost för Spotify.
Läs mer: Tencent storköper e-handelsbolag – ska utmana Alibaba