Hoppa till innehållet

Spotify uppges förbereda en egen smart högtalare

Spotify plannerar att ta upp kampen med Sonos och skapa en egen smart högtalare. Även börskandidaten Zound har liknande planer.

Daniel Ek, vd och grundare på Spotify.
Daniel Ek, vd och grundare på Spotify.Foto: Jesper Frisk

Musikjätten Spotify tycks vara på väg att skapa en så kallad smart högtalare, som enligt bolaget ska vara "epokgörande" i sin kategori. Det framgår av nya anställningsannonser från företaget, skriver sajten Engadget.

”Spotify är på väg att skapa sina första fysiska produkter och arrangera en organisation för tillverkning, leveranser, försäljning och marknadsföring”, skriver bolaget i en annons.

En smart högtalare från Spotify skulle kunna innehålla stöd för Amazons Alexa eller Google Assistant, eller båda två i likhet med konkurrerande modeller från Sonos.

Läs mer: Amazon dubblar satsningen på röstassistenten Alexa

Spotify är knappast ensamma om att vilja bygga en egen smart högtalare. Svenska börskandidaten Zound Industries berättade nyligen för Di Digital att de förhandlar med Amazon och Google om att bygga en röststyrd högtalare med AI-funktion. 

Läs mer: Zound ska bygga röststyrd högtalare – förhandlar med Amazon och Google 

”Inom ett år ska vi ha en ute på marknaden med röststyrning och antingen Amazons eller Googles teknik i”, sa Zounds ordförande Tommy Jacobson nyligen i Di Digitals podd Startup Stories.

Även Facebook uppges släppa två smarta högtalare i sommar, enligt en artikel på nyhetssajten Digitimes i förra veckan. De två produkterna går under kodnamnen Aloha och Fiona, enligt Digitimes som hänvisar till källor med insyn. Båda kommer med en tryckskärm på femton tum som tillhandahålls av LG. Tillverkningen av högtalarna är taiwanesiska Pegatron, enligt uppgift.

Läs mer: Uppgifter: Facebook släpper smarta högtalare 

Aloha, som kommer att marknadsföras under namnet Portal, beskrivs vara den mer sofistikerade varianten och kommer att erbjuda sociala media-funktioner och potentiellt musik. Facebook har licensavtal med Sony och Universal Music.

Marknaden för smarta högtalare håller på att bli allt trängre med aktörer som Amazon, Google, Microsoft och Apple redan involverade. Baserat på analysföretaget Canalys uppskattningar väntas antalet smarta högtalare dubblas till över 50 miljoner enheter under 2018 jämfört med 2017.

Nyhetsbyrån Direkt / Di Digital

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera