Musikjätten Spotify tycks vara på väg att skapa en så kallad smart högtalare, som enligt bolaget ska vara "epokgörande" i sin kategori. Det framgår av nya anställningsannonser från företaget, skriver sajten Engadget.
”Spotify är på väg att skapa sina första fysiska produkter och arrangera en organisation för tillverkning, leveranser, försäljning och marknadsföring”, skriver bolaget i en annons.
En smart högtalare från Spotify skulle kunna innehålla stöd för Amazons Alexa eller Google Assistant, eller båda två i likhet med konkurrerande modeller från Sonos.
Läs mer: Amazon dubblar satsningen på röstassistenten Alexa
Spotify är knappast ensamma om att vilja bygga en egen smart högtalare. Svenska börskandidaten Zound Industries berättade nyligen för Di Digital att de förhandlar med Amazon och Google om att bygga en röststyrd högtalare med AI-funktion.
Läs mer: Zound ska bygga röststyrd högtalare – förhandlar med Amazon och Google
”Inom ett år ska vi ha en ute på marknaden med röststyrning och antingen Amazons eller Googles teknik i”, sa Zounds ordförande Tommy Jacobson nyligen i Di Digitals podd Startup Stories.
Även Facebook uppges släppa två smarta högtalare i sommar, enligt en artikel på nyhetssajten Digitimes i förra veckan. De två produkterna går under kodnamnen Aloha och Fiona, enligt Digitimes som hänvisar till källor med insyn. Båda kommer med en tryckskärm på femton tum som tillhandahålls av LG. Tillverkningen av högtalarna är taiwanesiska Pegatron, enligt uppgift.
Läs mer: Uppgifter: Facebook släpper smarta högtalare
Aloha, som kommer att marknadsföras under namnet Portal, beskrivs vara den mer sofistikerade varianten och kommer att erbjuda sociala media-funktioner och potentiellt musik. Facebook har licensavtal med Sony och Universal Music.
Marknaden för smarta högtalare håller på att bli allt trängre med aktörer som Amazon, Google, Microsoft och Apple redan involverade. Baserat på analysföretaget Canalys uppskattningar väntas antalet smarta högtalare dubblas till över 50 miljoner enheter under 2018 jämfört med 2017.
Nyhetsbyrån Direkt / Di Digital