Hoppa till innehållet

Spotifys köpräd fortsätter: Köper AI-startup

Den Paris-baserade AI-startupen Niland köps upp av Spotify för att ingå i bolagets New York-kontor.

Spotifys vd Daniel Ek tror på förvärv som tillväxtstretegi.
Spotifys vd Daniel Ek tror på förvärv som tillväxtstretegi.Foto: Michael Loccisano

Spotify köper den franska maskinläringsstartupen Niland. Det framgår av Spotifys blogg. Förvärvet är musiktjänstens åttonde sedan början på 2016.

Summan meddelas inte, men däremot berättar Spotify att Niland kommer att ansluta till New York-kontoret med syftet att utveckla rekommendationstekniken "vilket ska resultera i fler musikupptäckter till nytta både för fans och artister".

Läs mer: Nya siffror visar – Spotify har slutat växa i Sverige 

Spotify skriver att Niland har förändrat hur AI kan optimera sökning efter musik och rekommendationer och att de delar den svenska musiktjänstens målsättning att leverera rätt innehåll till rätt användare i rätt tid.

"Deras innovativa approach till AI och maskininlärningsbaserade rekommendationssystem passar perfekt för Spotify-teamet", skriver bolaget.

"De senaste fyra åren har vi varit pionjärer i ljudanalys genom att använda deep learning-teknik. Vi har uppnått vår vision att låta datorer lyssna på musik som människor gör. Att förstå musikinnehållet i sig var den felande länken som behövdes för att utveckla mer sofistikerade lyssnarupplevelser", skriver Niland i ett uttalande på sin hemsida.

På bolagets blogg beskrivs hur Niland skiljer sig från andra musiktjänster genom att tekniken baseras på "musiksignaler" och inte metadata. Det innebär att tjänsten kan hitta låtar som liknar exempelvis Bob Dylans Blowing in the wind baserat på sin ljudsignal och filtrera på element såsom om det är en man eller en kvinna som sjunger.

Den senaste tiden har Spotify gått på en riktig köpräd.

Så sent som i slutet av april köpte Spotify upp den New York-baserade startupen Mediachain Labs, som arbetar med blockkedjan i samband med musik.

Läs mer: Därför går Spotify på köpräd inför börsdebuten 

Ytterligare två bolag har köpts under 2017 och året dessförinnan köpte Spotify sju bolag. Di Digitals Sven Carlsson analyserade i början av maj köpräden och vad den syftar till.

Mer om Spotifys alla uppköp i Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/spotifyskoprad-fingerprintsusa-kopochbackingminds-perfekta-produkt

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera