Hoppa till innehållet

Spotifys poddbråk: Användare säger upp konton i USA efter ny Joe Rogan-skandal

Spotifys dyrköpte poddare Joe Rogan sägs kosta streamingjätten över en miljard kronor. Och nu kanske ännu mer – i form av uppsagda konton.

Joe Rogan är en av världens största poddare. Från och med nyår kommer hans podd bara att finnas på Spotify – men redan nu hopar sig problemen kring den kontroversiella profilen. Spotify undviker att prata om honom.
Joe Rogan är en av världens största poddare. Från och med nyår kommer hans podd bara att finnas på Spotify – men redan nu hopar sig problemen kring den kontroversiella profilen. Spotify undviker att prata om honom.

Di Digital har i flera artiklar uppmärksammat Spotifys uppenbara problem att balansera rollen som plattform och exklusiv utgivare av Joe Rogans podcast.

Läs mer: Allt om bråket: Spotify under attack – men vägrar kommentera skandalpoddarens utspel

Läs mer: Spotify tiger om poddarna – nu ryter experten ifrån: ”Klädsamt om de tog ansvar” 

Läs mer: Så kan Spotifys aktie påverkas av poddbråket: ”Ett minfält”

Som en repig skiva återkommer problemen i takt med att den kontroversiella profilen släpper nya avsnitt.

I det senaste avsnittet, som lades upp under tisdagen, intervjuar Joe Rogan på nytt Alex Jones – känd för att sprida konspirationsteorier samt vara en stark förespråkare av alternativhögern.

Minst två av Joe Rogans tidigare intervjuer med Alex Jones fick inte följa med när poddaren flyttade över sitt innehåll till Spotify – det fick däremot tisdagens avsnitt.

I avsnittet avhandlar Rogan och Jones bland annat Joe Bidens son, Hunter Biden, som blivit en slagpåse bland Donald Trumps anhängare i presidentvalet.

De pratar också om Covid-19-vaccin vilket Alex Jones är emot, i linje med anti-vaccinrörelsen.

Avsnittet har väckt starka reaktioner i USA, vilket bland annat Newsweek rapporterat.

Flera twitterprofiler antyder att de tänker säga upp Spotify som protest mot att bolaget låter åsikterna framföras.

Tidigare i oktober gjorde Daniel Ek ett uttalande till Industry Observer där han bekräftade att det hållits tio möten för att hantera frågan om Joe Rogan. Den gången handlade det om ett poddavsnitt där anställda klagat på transfobiskt innehåll.

”Några vill att Rogan ska tas bort på grund av vad han sagt tidigare. Andra känner olust specifikt över det senaste avsnittet. Joe Rogan och det aktuella avsnittet har granskats noga. Att vi inte ändrar oss betyder inte att vi inte lyssnat. Vi har bara fattat ett annat beslut”, sa Daniel Ek då.

Poddar är en viktig satsning för Spotify. Förutom Joe Rogan har den svenska streamingjätten också säkrat Kim Kardashian i en exklusiv podd.

Men med exklusivt innehåll finns också de som menar att Spotify tar på sig ett utgivaransvar och måste kunna stå till svars för innehållet. Hittills har Spotify avböjt att svara på alla Di Digitals frågor i ämnet, trots alla de frågetecken som finns.

”De kan ha ett juridiskt ansvar enligt lagen om elektronisk anslagstavla. Men oavsett hur det förhåller sig med den saken vore det klädsamt om den som publicerar faktiskt kliver fram och tar ett ansvar, till exempel ur medieetiskt perspektiv”, sa Sveriges Medieombudsman Ola Sigvardsson till Di Digital tidigare i oktober.

Spotify har å ena sidan sagt att det är innehållsskaparna som tar ansvar för sitt innehåll och därmed har kreativ frihet. Å andra sidan saknas flera avsnitt av Joe Rogans podd vilket antyder att ett urval har gjorts. Varför de är borttagna, och varför gårdagens avsnitt släpps igenom, är fortsatt något Spotify inte vill svara på.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera