Flyktingkrisen 2015, då runt 160 000 människor sökte asyl i Sverige, fick Yashar Moradbakhti, Per-Olov Jernberg och Morten Diesen att programmera en app som snabbt skulle hjälpa de nyanlända att anamma det nya språket.
”Vi gjorde det på vår fritid. Syftet var att stötta de som kom hit”, säger Lingios vd Yashar Moradbakhti.
Läs mer: Språkapp lanserar funktion speciellt för flyktingar
Han träffade sina medgrundare under jobb på EA Games och sedan Spotify, och har ägnat sig helhjärtat åt Lingio sedan 2018.
”Som med alla typer av socialt entreprenörskap så måste man hitta ett sätt att tjäna pengar. För två år sedan insåg vi att vi kunde nå betalande kunder genom att ta fram kurser och produkter specifikt för yrkesspråk, med stora företag som kunder.”
Idag drivs tillväxten av bolag som Keolis, Scandic Hotels och Volkswagen. De köper in Lingio som en tjänst till sina anställda, som i sin tur får använda den gratis. Vanligtvis får de anställda inom respektive sektor följa ett utbildningsprogram under ett halvår, där man lär sig ord, fraser och dialoger speciellt anpassade för branschen. Den som är anställd hos Scandic får till exempel lära sig ord som är bra att kunna inom hotellsektorn.
Det hela sker genom en app, där eleven uppmanas genomföra två övningar i veckan. Där finns också en kamerafunktion, som med hjälp av AI låter användaren fota av en text, som sedan kan bli översatt direkt i mobilen. En annan funktion hjälper användaren att få till rätt uttal på svåra ord.
”Det ska vara kul att lära sig. Vi har försökt göra ett Candy Crush, men för att lära sig ett seriöst yrkesspråk”, säger Yashar Moradbakhti.
Bland annat jagar användaren stjärnor genom de olika övningarna.
Vi har så många kunder att vi inte hinner med allt så som det ser ut nu.
Att skapa en rolig produkt menar Yashar Moradbakhti är något som han fångat upp från tidigare jobb. Grundarnas bakgrund från flera stora techbolag har kommit väl till pass i arbetet med den egna språkappen.
”Det tar jag med mig från både Spotify och EA Games – att minsta lilla detalj är viktig om du vill nå fram till din målgrupp. Men också vikten av att ha en skalbar teknik”, säger Yashar Moradbakhti.
Sedan starten har Lingio haft 100 000 unika användare.
Fram tills nu har bolaget växt utan externt kapital. Men nu tar man i en första runda in 17 miljoner kronor. Bakom pengarna står Almi Invest, Add Value, det österrikiska riskkapitalbolaget Calm/Storm Ventures och flera affärsänglar, bland annat Oriflame-sonen Sebastian af Jochnick.
”Vi har tagit fram en produkt som verkligen står sig globalt. Vi fortsätter att satsa på innovation, men framför allt vill vi rekrytera fler till sälj- och partneravdelningen. Vi har så många kunder att vi inte hinner med allt så som det ser ut nu”, säger Yashar Moradbakhti.
Förutom nya rekryter har man också planer på att gå in i Tyskland under året – ett land där man ser en stor potential.
”Den tyska marknaden är tio gånger större än den svenska. Samtidigt står man inför samma utmaningar som i Sverige.”
På längre sikt är planerna dock desto större.
”Den stora visionen är att hjälpa folk att få en bättre vardag. Alla storbolag som vi jobbar med har en stor andel utrikesfödda. I Sverige har vi 2 miljoner utrikesfödda. Målet är att inom några år ha kunnat stötta miljontals människor.”