Hoppa till innehållet

Starbreeze vänder till förlust – aktien stiger

Spelutvecklaren Starbreeze resultatet efter skatt landade på minus 31,7 miljoner kronor under det tredje kvartalet. Enligt bolaget tyngs lönsamheten på kort sikt av satsningar inom samtliga affärsområden. Aktien stiger med drygt 3 procent i torsdagens inledande handel. 

 

Bo Andersson Klint, vd för Starbreeze.
Bo Andersson Klint, vd för Starbreeze.Foto: @image_author_name

Starbreeze nettoomsättning landade på 77,7 Mkr vilket var lägre än fjolårssiffran på 102,7 Mkr. Justerat för en engångsintäkt 32,5 Mkr i fjol var det dock en ökning på 11 procent. 

Resultatet efter skatt uppgick till minus 31,7 Mkr vilket kan jämföras med en vinst på 20,4 Mkr under samma kvartal 2016. 

”Vi befinner oss i en expansiv fas med satsningar inom samtliga affärsområden. Jämfört med förra året har vi väsentligt högre aktivitet inom vår kärverksamhet med utökade team inom vår egen spelutveckling och fler antal förlagstitlar”, skriver Bo Andersson Klint, vd för Starbreeze, i rapporten. 

Läs mer: Starbreeze vd: Intäkterna ska rusa även utan nya ”Payday 3”

”Satsningarna påverkar lönsamheten och kassaflödet på kort sikt och för tredje kvartalet redovisar vi ett Ebitda-resultat på minus 21,9 miljoner kronor, jämfört med 19,2 miljoner kronor under tredje kvartalet förra året”, fortsätter han. 

Av nettoomsättningen på 77,7 Mkr stod Payday för 24,4 Mkr medan Dead by Daylight stod för 47,3 Mkr. Under oktober uppgick intäkterna från försäljning av Payday 2 via plattformen Steam till 6,6 Mkr. 

Av rapporten framgår det även att Starbreeze VR-projekt i Dubai närmar sig lansering.

”Det nya VR-centret blir vår ”Concept Store” där vi kan visa vår vision av hur en modern VR-nöjespark kan se ut. Med en yta på totalt 7 000 kvadratmeter och miljontals människor som passerar varje år finns rätt förutsättningar att ta destinationsbaserad VR till nästa nivå. Som huvudleverantör kommer vi att ha sju VR-upplevelser från start”, skriver Bo Andersson Klint. 

I ett separat pressmeddelande meddelar Starbreeze att Dead By Daylight, som ursprungligen lanserades 2016, nu har sålts i drygt 3 miljoner exemplar på PC och konsol samt att spelet nu lanseras digitalt till Playstation 4 i Asien. 

Rapporten fick ett varmt mottagande och aktien, som nyligen flyttade till Stockholmsbörsens huvudlista, stiger med drygt 3 procent i torsdagens inledande handel. Följ kursutvecklingen på di.se. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera