Antler – som startades i Singapore 2017 av norrmannen Magnus Grimeland – kan beskrivas som en blandning mellan en startupfabrik och ett riskkapitalbolag.
Till skillnad från andra inkubatorer behöver deltagarna varken en medgrundare eller affärsidé när de antas. I utvalda bolag investerar Antler ungefär 1-2 miljoner kronor efter programmets slut.
Vårt program är till för folk som har varit ute i näringslivet och sett problem och velat lösa dem
2019 slog Antler upp portarna i Stockholm och i två omgångar har drygt 160 aspirerande entreprenörer antagits. Det har resulterat i ett 70-tal startupbolag och knappt 30 investeringar från Antlers sida i bland annat fintech, femtech och foodtech.
Nu reser startupfabriken – som förutom Stockholm har verksamhet i ytterligare sju städer runtom i världen – ytterligare knappt 500 miljoner kronor.
Pengarna kommer bland annat från Facebooks medgrundare Eduardo Saverin, norska Canica International och det japanska finansbolaget Credit Saison.
Pengarna ska bland annat finansiera Antlers globala expansion. Alldeles nyligen öppnade ett kontor i Oslo och under 2020 planeras för ytterligare sex kontor – däribland i Indonesien.
Men de nya pengarna kommer också att komma Sverige till del enligt Anders Hammarbäck, som är partner på Antler i Norden.
”Den här investeringsrundan innebär att vi får att möjlighet att expandera ännu mer och bygga ännu fler bolag, däribland i Sverige och Norge”, säger han till Di Digital.
Vilka mätetal har Antler visat upp för investerarna?
”Det ena är såklart finansiell avkastning. Där har vi visat att vi med vår modell kan investera i ett stort antal bolag per fond. Det ger högre sannolikhet att skapa riktiga framgångsbolag. Den andra delen, som många investerare tycker är spännande, är att man kan vara med och påverka startupekosystemet”, säger Anders Hammarbäck.
Ett av Antlers mål är att ha en jämn könsfördelning bland deltagarna och de bolag man investerar i. Hittills har 30 procent av Antlers investerade kapital i Sverige gått till bolag med enbart kvinnliga grundare. För den svenska techsektorn som helhet går mindre än en procent av riskkapitalet till bolag med enbart kvinnliga grundare, visar Di Digitals granskning.
Enligt Anders Hammarbäck har många av bolagen som genomgått programmet i Sverige fortsatt att växa och fått externa investeringar, däribland Done, en videotjänst för hantverkare, drönarbolaget Skycraft och Xnomad, en marknadsplats för popup-butiker.
”Vi tror att teamet är den viktigaste faktorn. I en så tidig fas som vi går in och investerar gör vi allt för att få rätt personer och rätt sammansättning på teamet”, säger han.
Internationellt antas ungefär 3-5 procent av de sökande. Enligt Anders Hammarbäck tittar man särskilt på bland annat de sökandes personliga drivkraft och logiska eller kreativa problemlösningsförmåga.
Men den allra viktigaste egenskapen är erfarenhet.
”Vårt program är till för folk som har varit ute i näringslivet och sett problem och velat lösa dem men inte riktigt kunnat angripa dem. De som kommer till oss har i genomsnitt 10 års erfarenhet efter sin akademiska examen”, säger han.
Nästa program i Stockholm, det tredje sedan starten, drar igång i slutet av januari.
”Vi ska börja ta in affärsidéer. Tidigare har vi bara tagit in personer. Men vi får in så många intressanta idéer och förslag att vi ska försöka matcha dem med team under 2020”, säger Anders Hammarbäck.