Hoppa till innehållet

Stillfront minskar vinsten – aktien faller

Spelbolaget Stillfront redovisar ökad omsättning under andra kvartalet 2017 jämfört med samma period i fjol. Men en minskad vinst får aktien att sjunka.

Jörgen Larsson är vd för det börsnoterade spelbolaget Stillfront.
Jörgen Larsson är vd för det börsnoterade spelbolaget Stillfront.Foto: kollage.

Spelutvecklaren Stillfront redovisar ökad omsättning under andra kvartalet 2017 jämfört med samma period året innan. Ebitda-resultatet steg något jämfört med fjolåret, medan nettoresultatet var lägre.

Omsättningen uppgick till 37,3 miljoner kronor, en ökning med 61 procent mot föregående år. I fjol låg omsättningen på 23,1 Mkr.

Stillfront redovisar ett ebitda-resultat på 10,0 miljoner kronor, med en ebitda-marginal på 26,8 procent. 

”Nettoomsättningen kvartal 2 är 61 procent högre än samma period förra året och 24 procent högre än föregående kvartal. EBITDA-marginalen uppgår till 27 procent, och har påverkats av att vi under kvartalet tagit kostnader på 1,3 Mkr för ny och säker driftsmiljö inom Bytro, IFRS-omställning och notering på First North Premier, allt för att bygga ett Stillfront rustat för fortsatt tillväxt”, säger vd Jörgen Larsson i en kommentar. 

Resultatet före skatt var 3,7 Mkr, en minskning från 7,8 Mkr för samma kvartal i fjol. Resultatet efter skatt blev 1,4 Mkr, i jämförelse med fjolårets 5,1 Mkr.

Rapporten fick aktien att sjunka på First North. Vid 9.15 på tisdagsmorgonen hade Stillfronts aktie backat med 3,6 procent. Följ kursen här.

”Vår finansiella kapacitet att genomföra förvärv är mycket stark efter vår framgångsrika emission av ett obligationslån med en ram på 500 miljoner kronor”, säger Jörgen Larsson. 

Läs även: Stillfronts vinst minskar – aktien faller 

Stillfront som börsnoteras i slutet av 2015 värderades vi noteringen till 125 miljoner kronor. Bolagets aktie tog ett glädjeskutt vid noteringen och Stillfronts börsvärde fördubblades på blott tio minuter.

Bolaget har sedan noteringen vuxit till ett börsvärde på 620 miljoner kronor. 

Det senaste året har Stillfront varit på förvärvsjakt, vilket vd:n flaggade för i april 2016, då han ville spendera cirka 50 miljoner kronor på uppköp. Och i samband med vårens rapport uppgav Jörgen Larsson att han räknade med fler förvärv framöver. Bolaget som kommer fortsätta med sin förvärvsstrategi kommer från och med nu att minska andelen som investeras i utvecklingsprojekt. 

”Det är vår bedömning att den höga investeringstakten i utvecklingsprojekt kommer att minska, som andel av omsättningen, successivt under året och under 2018. Under andra kvartalet var investeringarna som andel av omsättningen lägre än under första kvartalet. På lång sikt bedömer vi att en rimlig nivå är runt 10 procent.”

Kassaflödet från löpande verksamhet var 4,7 miljoner (26,2).

Rättelse: I en tidigare version skrev vi att investeringsstrategin gällande förvärv har ändrats. Det var felaktigt. 

Finwire/ Di Digital

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera