Ljudboksspecialisten Storytel fortsätter att satsa på internationell expansion. Hittills i år har man lanserat sin tjänst i Italien, Island, Turkiet och Förenade Arabemiraten. Men expansionen har kostat på.
Bolaget har ökat sin omsättning med 23 procent för det andra kvartalet till 344 miljoner kronor från 280 Mkr för samma kvartal i fjol. Även försäljningen av strömning av böcker ökade med 43 procent. Samtidigt har resultatet försämrats rejält.
Rörelseresultatet hamnade på -60 Mkr vilket är ett betydligt sämre resultat än för samma period 2017 då förlusten hamnade på 20 Mkr.
Förutom kostnaden för de ljudbokskataloger som Storytel köper upp, som slår direkt mot resultatet, uppger vd:n Jonas Tellander att man har drabbats av en svagare krona.
”Vi har också påverkats av en svagare krona som har påverkat vår verksamhet negativt gällande EBITDA. Det är på grund av stora marknadsförings- och innehållsinvesteringar på nya marknader”, skriver Jonas Tellander i kvartalsrapporten.
Läs även: Storytels abonnenter har ökat med 50 procent på ett år
Han tror däremot inte att den ökade kvartalsförlusten kommer att förändra vinstprognosen för helåret 2018.
”Vi har nu en mer diversifierad portfölj av marknader, vilket minskar risken i vår verksamhet och gör tillväxten mer förutsägbar. Vårt fokuserade marknadsföringsarbete i juni ger oss högre tillväxt under Q3, med närmare 25 000 beräknade nya svenska prenumeranter under kommande kvartal.”
Och Storytels ökning av antalet prenumeranter gläder Jonas Tellander. Bolaget har nu drygt 620 000 prenumeranter och väntas växa till 800 000 prenumeranter till årsskiftet.
Storytel har även högt satta mål för strömningsintäkterna. Intäkterna inom detta affärsområde låg för det senaste kvartalet på 239 Mkr och spås växa till 1 miljard kronor till årsskiftet.