Hoppa till innehållet

Storytels förlust växer – lanserar i Tyskland

Ljudboksbolaget Storytel ökade sina intäkter med 18 procent under det fjärde och sista kvartalet i fjol. Men desto mindre ljuv musik är att förlusterna växer och aktieägarna lämnas följaktligen utan utdelning.

Storytels vd och grundare Jonas Tellander.
Storytels vd och grundare Jonas Tellander.Foto: Oskar Omne

Ljudboksspecialisten Storytel STORY B -1,53%Dagens utveckling ökade sina intäkter under fjärde kvartalet 2018 till 449 miljoner kronor. Det motsvarar en tillväxt på drygt 18 procent från 365,1 Mkr samma period året innan.

Streamingintäkterna i det fjärde kvartalet uppgick till drygt 291 miljoner kronor, vilket bolaget hade offentliggjort sedan tidigare.

Men samtidigt ökar kostnaderna och Storytel noterar ett rörelseresultat på minus 75,4 Mkr under kvartalet, en kraftig ökning på årsbasis från 15,3 Mkr. 

Förlusten efter skatt blev minus 34,3 Mkr. Storytel föreslår ingen utdelning till aktieägarna för 2018, i likhet med föregående år. 

Läs mer: Storytel ökar intäkterna och förlusterna i tredje kvartalet 

Bolaget spår att streamingintäkterna kommer att uppgå till 297 Mkr i det första kvartalet och att antalet abonnenter ökar till 835 000. Under fjärde kvartalet hade Storytel i jämförelse 769 000 betalande kunder.

Nyligen stod det klart att momsen på e-böcker, ljudböcker och andra digitala publikationer i sommar ska sänkas från 25 till 6 procent i Sverige. 

Huruvida det kommer att leda till billigare priser för Storytels kunder är ännu för tidigt att svara på, enligt vd:n och grundaren Jonas Tellander.

”Det är fantastiskt kul. Vi har haft en straffskatt på digitala böcker och tidningar i över tio års tid”, sa Jonas Tellander till Di Digital.

Jonas Tellander bekräftar i samband med rapporten att Storytel ska lansera sin tjänst på den stora tyska marknaden sommaren 2019. Företaget ska även etablera sig i Brasilien och Singapore i år.

Läs mer: Nu sänks momsen på e-böcker: ”Har varit en straffskatt” 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera