Annons

Succén är tillbaka – Di Digital storsatsar på kvinnliga företagare

Miriam Olsson Jeffery, Di Digitals korrespondent i San Francisco och moderator på Female Founders 2019.
Miriam Olsson Jeffery, Di Digitals korrespondent i San Francisco och moderator på Female Founders 2019.
För tredje året i rad anordnar Di Digital konferensen Female Founders. Men i år växlar satsningen upp rejält.  "Vi ser hur kvinnliga entreprenörer ger en helt ny växtkraft till näringslivet", säger Ida Hansson Brusewitz, nyhetschef för Di Digital. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

De senaste två åren har Di Digital lyft fram kvinnliga profiler i och med det årliga eventet Female Founders i Stockholm. Eventet har varit slutsålt till sista plats sedan starten. Nu har ansökningen öppnat för de bolag som vill pitcha på årets event. 

"Det är Sveriges bästa startupgrundare som pitchar på Female Founders. Kvaliteten är otroligt hög och blir bättre för varje år", säger Cornelia Andersdotter, projektledare för Female Founders. 

I fjol sökte 80 bolag. Fyra valdes ut till att presentera för en jury bestående av bland annat Anna Söderholm, investment manager på Almi Invest och Susanna Campbell, styrelseproffs och ordförande för stiftelsen Norrskens investeringskommitté.

Vinnaren blev vattenåtervinningsbolaget Mimbly som därmed direktkvalificerade sig till den stora Startup Tour-Finalen.  

Nytt för i år är att Di Digital och Svenska-Amerikanska Handelskammaren i New York ingår ett transatlantiskt samarbete genom att slå ihop konferenserna Female Founders och the Executive Women´s Conference (eWc) i Stockholm respektive New York.

"De kvinnliga svenska startupgrundarna är stjärnor i Sverige. Internationellt har de potential att bli superstjärnor. Svenska kvinnor ligger långt fram och vi ska se till att inspirera omvärlden", säger Miriam Olsson Jeffery, moderator för Female Founders och Di:s korrespondent i Silicon Valley.

Vinnarna av pitchtävlingen vid Startup Tour i Stockholm kommer bland annat att vinna en resa till New York för att där pitcha för en internationell publik, på Svensk-amerikanska handelskammarens mötesplats Gateway på Manhattan. 

Sedan ett par veckor tillbaka producerar Di Digital också det veckovisa nyhetsbrevet Female Founders Weekly där profiler och nystartade företag lyfts fram. 

"Intresset är så stort att det förtjänar en egen kanal. Det handlar om såväl vår som det svenska näringslivets framtid. Kvinnor hjälper varandra med nätverk och tar plats på ett sätt som vi inte sett någonsin tidigare, samtidigt som det finns hur mycket som helst att göra fortfarande", säger Ida Hansson Brusewitz, nyhetschef på Di Digital.

Läs mer om Female Founders i Stockholm och New York här.

Anmäl dig till nyhetsbrevet här.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies