Annons
Karl-Johan Persson har pumpat in pengar i Fidesmo-investeraren 41:an invest.

Superkortet tar in nya miljoner från H&M-boss

Leverans innanför dörren SPONSRAT AV Postnord

Ann Grevelius. Foto: Evelina Carborn

”Ingen bank tycker att robotrådgivare är en bra idé”

Forza Footballs vd Patrik Arnesson, dess stjärnprogrammerare Aleksei Magusev och Tobias Öd, känd från Tayyab Shabab-fallet, som driver ärendet i Migrationsdomstolen.

Forza Football tar strid – överklagar Migrationsverkets beslut om utvisad ”topprogrammerare”

Uber tvingas lämna London

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Superkortet tar in nya miljoner från H&M-boss

Karl-Johan Persson har pumpat in pengar i Fidesmo-investeraren 41:an invest.
Karl-Johan Persson har pumpat in pengar i Fidesmo-investeraren 41:an invest. Foto: TT
Kortlösningen Fidesmo tar in 3 miljoner kronor från sina befintliga ägare, bland annat H&M-chefen Karl-Johan Persson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Fidesmo (NTL) grundades i mars 2013 av tre ingenjörer med ett förflutet på Ericsson. Bolaget har utvecklat en lösning som gör det möjligt att slå samman funktionerna hos olika plastkort i ett gemensamt kort. Med andra ord kan Fidesmo göra det möjligt att använda samma kort för att resa med kollektivtrafik som för att gå in på gymmet.

Teknologin bygger på en app i mobilen och ett kort som kommunicerar med kortläsare och mobil via närfältskommunikation (NFC).

Förra året kunde Dagens Industri rapportera att 41:an Invest (NTL), där bland annat H&M:s vd Karl-Johan Persson finns med, investerat 4 miljoner kronor i bolaget.

Läs mer: Krook & Persson investerar i kortbolag

Nu rapporterar nyhetssajten Breakit att bland andra Fidesmos befintliga ägare gått in med ytterligare 3 miljoner kronor. Även Telia-veteranen Erik Hallberg investerar och går samtidigt in i Fidesmos styrelse.

Bolaget ska använda pengarna för att fortsätta växa.

"Vi befinner oss i en expansionsfas och har fått in nya kunder, som tyska Vdv ticket service som bland annat hanterar biljetter till Tysklands kollektivtrafik. Därför måste vi anställa för att möta upp de nya kraven", säger bolagets vd Mattias Eld till Breakit.

Läs mer: Här är H&M-chefens dolda techimperium


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post