Hoppa till innehållet

Superkortet tar in nya miljoner från H&M-boss

Kortlösningen Fidesmo tar in 3 miljoner kronor från sina befintliga ägare, bland annat H&M-chefen Karl-Johan Persson.

Karl-Johan Persson har pumpat in pengar i Fidesmo-investeraren 41:an invest.
Karl-Johan Persson har pumpat in pengar i Fidesmo-investeraren 41:an invest.Foto: TT

Fidesmo (NTL) grundades i mars 2013 av tre ingenjörer med ett förflutet på Ericsson. Bolaget har utvecklat en lösning som gör det möjligt att slå samman funktionerna hos olika plastkort i ett gemensamt kort. Med andra ord kan Fidesmo göra det möjligt att använda samma kort för att resa med kollektivtrafik som för att gå in på gymmet.

Teknologin bygger på en app i mobilen och ett kort som kommunicerar med kortläsare och mobil via närfältskommunikation (NFC).

Förra året kunde Dagens Industri rapportera att 41:an Invest (NTL), där bland annat H&M:s vd Karl-Johan Persson finns med, investerat 4 miljoner kronor i bolaget.

Läs mer: Krook & Persson investerar i kortbolag

Nu rapporterar nyhetssajten Breakit att bland andra Fidesmos befintliga ägare gått in med ytterligare 3 miljoner kronor. Även Telia-veteranen Erik Hallberg investerar och går samtidigt in i Fidesmos styrelse.

Bolaget ska använda pengarna för att fortsätta växa.

"Vi befinner oss i en expansionsfas och har fått in nya kunder, som tyska Vdv ticket service som bland annat hanterar biljetter till Tysklands kollektivtrafik. Därför måste vi anställa för att möta upp de nya kraven", säger bolagets vd Mattias Eld till Breakit.

Läs mer: Här är H&M-chefens dolda techimperium

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera