Hoppa till innehållet

Svenskens Pablo Escobar-telefon – en bluff

En ny video från teknikrecensenten Marques Brownlee visar att telefonen Escobar Fold 2 i själva verket är en Samsung med klistermärken. Det gynnar inte den svenske vd:n Olof Gustafssons krav på Klarna.

På sin Youtube-kanal har Marques Brownlee visat hur han kan skrapa bort folieringen som täcker telefonen och som gör Samsung Galaxy Fold till en Escobar Fold 2.Foto: Marques Brownlee (skärmdump/Youtube)

Det var i december som Escobar Fold 1 släpptes i företagets egen nätbutik. Enligt den svenske vd:n Olof Gustafsson sålde bolaget över 1000 telefoner med den colombianske knarkkungens märke de tre första dagarna. Det till ett värde av fyra miljoner kronor. 

Men Klarna, som initialt stod för betallösningen, anade oråd och en dryg månad senare hade de fortfarande inte betalat ut några pengar till Escobar Inc, sa Gustafsson i en intervju med Di Digital i februari.

I mejlkorrespondens mellan Klarna och Olof Gustafssons advokat, Helene Håkansson, framkom att Klarna ställt sig tveksamma till om några telefoner över huvud taget skickats ut till kunderna och krävde att få se bevis.

Kort därefter släpptes också Escobar Fold 2 – den telefon som nu är i blåsväder.

Telefonen marknadsförs på sajten ”RIPsamsung.com”, fritt översatt till ”vila i frid Samsung”, med modeller i underkläder som slår sönder en Samsung Galaxy Fold med släggor.

Ironin nådde i förra veckan kulmen då Marques Brownlee, som testar och betygsätter teknikprodukter på Youtube, fick sitt exemplar av Escobar Fold 2 i brevlådan och med en kniv kunde skrapa bort den guldfärgade foliering som täckte baksidan. Där under framkom att Escobar Fold 2 i själva verket var just en Samsung Galaxy Fold.

Medan en Samsung Galaxy Fold kostar 23 000 kronor i Sverige säljs Escobar Fold 2 för bara 400 dollar – ungefär 4 000 kronor. Det finns anledning att vara skeptisk inför det, slår Marques Brownlee fast i sitt Youtubeklipp.Foto: Marques Brownlee (skärmdump/Youtube)

Marques Brownlee konstaterar vidare i sin video att han misstänker att han faktiskt fått en telefon på grund av att han är recensent med ett stort följe på Youtube. Hans andra beställning – i ett annat namn – hade nämligen inte kommit fram, vilket enligt honom signalerar att det hela skulle kunna röra sig om ett bedrägeri.

Di Digital har sökt både Olof Gustafsson och hans advokat Helen Håkansson för en kommentar.

Olof Gustafsson driver Escobar Inc tillsammans med den gamle knarkbaronens bror, Roberto Escobar.

Redan efter den första lanseringen av Escobar Fold 1 spreds historier på nätforum om att personer fått böcker om Pablo Escobar istället för sin telefon. Några gjorde också gällande att de fått brev om med löfte om en gratis uppdatering till Escobar Fold 2 när den väl släpptes.

Hur många telefoner som har levererats i dag är oklart.

Klarna säger å sin sida att de inte kan kommentera enskilda kunder. De vill heller inte kommentera om några pengar har betalats ut till Escobar Inc.

”Men rent generellt är det så att om en handlare inte skickar en vara enligt överenskommelse så ska det inte drabba en konsument som betalat med Klarna, den tryggheten är en central del av vårt erbjudande”, säger Klarnas kommunikationschef Johan Gustafsson.

Läs mer: Pablo Escobar-bolag i ordkrig med Klarna: Hänvisar till etiska skäl

Innehåll från ANAAnnons

Res i komfort och upptäck Japans dolda pärlor under lågsäsong

Med All Nippon Airways (ANA) kan man nu upptäcka landets unika kultur under lågsäsong – en tid då tempot är lugnare, naturen står i full blom eller skiftar i dramatiska höstfärger, och lokalbefolkningen har mer tid för besökare.

Med nya direktflyg från Stockholm till Tokyo Haneda, samt lyxiga kabinupplevelser i Business Class och Premium Economy, är det nu enklare än någonsin att resa bekvämt och smidigt till Japan.

En smidig och exklusiv resa med ANA

Japans största femstjärniga flygbolag ANA har länge varit synonymt med hög komfort och service ombord. Den 31 januari i år invigdes en ny direktlinje mellan Stockholm och Tokyo Haneda vilket gör resan till Japan ännu smidigare för svenska resenärer. Flygbolaget erbjuder en exceptionell reseupplevelse där Business Class-passagerare kan njuta av breda, fullt utfällbara sängar, individuella utrymmen och förstklassig service. För den som önskar en mer förmånlig men ändå exklusiv upplevelse finns ANA:s Premium Economy – ett alternativ med generöst benutrymme, uppgraderad catering och tillgång till ANA LOUNGE på Tokyo-Haneda.

Extern länk: Upptäck mer av upplevelsen ombord 

Upplev Japan bortom turiststråken

Japan är ett land med distinkta säsongsupplevelser, och att resa under lågsäsong – i maj, juni och november – bjuder in till att upptäcka mer av det autentiska Japan. Under våren och försommaren blommar landskapen i frodigt grönt efter körsbärsblommornas högsäsong, medan hösten bjuder på härliga färgskiftningar i trädtopparna. Dessutom är priserna ofta lägre med mindre trängsel vid sevärdheter och en mer personlig service. Det är en perfekt tid att njuta av städernas vibrerande energi, traditionella tempel bland höstfärgerna eller bege sig ut till de storslagna naturlandskapen.

Extern länk: Läs mer om ANA:s bästa resetips under lågsäsongen 

Flyg mer hållbart med ANA:s Boeing 787 Dreamliner

Som lanserande kund för den avancerade Boeing 787 Dreamliner, har ANA investerat i bränsleeffektiv teknologi med 20 procent lägre koldioxidutsläpp. Kabinen är också utformad för bättre luftfuktighet och minskat tryck, vilket bidrar till en behagligare resa. Samtidigt har ANA målsättningar att minska sina utsläpp ytterligare under kommande år.

Japan börjar med ANA

Oavsett om man lockas av futuristiska skyskrapor, traditionella matupplevelser eller den spektakulära naturen är det nu en idealisk tid att upptäcka landet. ANA erbjuder smidig tillgänglighet och lyxiga kabinupplevelser för att göra resan både behaglig och minnesvärd. Med direktflyg från Stockholm och de bästa reseförhållandena under lågsäsong är drömresan till Japan närmare än man tror.

Mer från ANA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ANA och ej en artikel av Dagens industri