Hoppa till innehållet

Svenska hälsoappen en av världens största – valde lån framför nytt riskkapital

Med över 45 miljoner användare är svenska Lifesum en av de största hälsoapparna i Europa och USA. Nu omsätter bolaget 226 miljoner kronor på sin prenumerationsaffär, som ser ut att växa efter coronapandemin. ”Det som du enklast kan påverka från hemmet är ditt matintag”, säger vd:n Henrik Torstensson.

Lifesums två grundare Henrik Torstensson och Marcus Gners.
Lifesums två grundare Henrik Torstensson och Marcus Gners.Foto: Evelina Carborn.

Den svenska appen Lifesum hjälper sina användare att leva mer hälsosamt genom att hålla koll på så väl matintag som träningsrutiner. Bolaget har, enligt egen utsago, över 45 miljoner användare med USA följt av Europa som sina största marknader.

Under det senaste räkenskapsåret, som löpte mellan maj 2019 och april 2020, summerades intäkterna till totalt 226 miljoner kronor. Det framgår av ett färskt bokslut som Di tagit del av.

”Vi har fortsatt att växa starkt i både Europa och USA, vilket gör oss unika på marknaden. Vår försäljning ökade med 39 procent och vi blev också lite lönsammare genom att stärka vår rörelsemarginal”, säger Henrik Torstensson, vd och medgrundare på Lifesum.

På pappret ökade dock omsättningen enbart med 4 procent, från 218 Mkr året före. Det beror på att Lifesum då ändrade sin redovisningsmodell till att bokföra intäkter från kunder direkt, i stället för att dela upp dem över hela prenumerationstiden. Det förde med sig att historiska intäkter på 55 Mkr upptogs i omsättningen under 2018-2019, berättar Henrik Torstensson, och därmed försvårar jämförelsen.

Bolaget har ingen annonsaffär, utan nästan alla intäkter utgörs just av direktbetalningar från kunder. Henrik Torstensson vill dock hemlighålla hur stor del av användarna som prenumererar på tjänsten. Lifesums gratisversion kan beskrivas som en traditionell kaloriräknare, medan premiumtjänsten ger tillgång till mer exklusiva funktioner som livsstilsplaner och träningstips. 

Hur har coronapandemin påverkat er?

”Hälsa har blivit viktigare, samtidigt som digitala tjänster fått ett uppsving. Det har gett oss ytterligare en skjuts som vi tror kommer att bestå under de kommande åren”, säger Henrik Torstensson.

Karantänerna runt om i världen, där människors rörelsefrihet begränsats, har alltså inte varit negativa för er?

”Nej, vi fokuserar ju på nutrition snarare än träning. Och det som du enklast kan påverka från hemmet är ditt matintag. Många fler har börjat tänka på att laga nyttigare mat”, säger han.

Största ägare i bolaget är grundarna Henrik Torstensson och Marcus Gners, den tyska mediekoncernen Bauer, Nokias investeringsarm NGP Capital och det brittiska riskkapitalbolaget Balderton Capital.

Under det senaste räkenskapsåret noterade Lifesum, som har drygt 80 anställda, en förlust på 42 Mkr. Minusresultatet täcktes delvis upp för genom att bolaget lånade 21 Mkr från brittiska Kreos Capital.

”För att växa investerar vi löpande i organisationen, produkten och vår marknadsföring. Nu är den underliggande affären så pass lönsam att vi har möjligheten att välja lånefinansiering, vilket jag bara tycker är roligt. Men om vi vill gasa ytterligare utesluter jag inte att vi tar in mer externt kapital heller. Vi är pragmatiska på den punkten”‚ säger Henrik Torstensson.

Tjänsten har väckt intresse hos teknikjättar som Apple och Google, som tidigt integrerade Lifesum i sina respektive produkter Apple Watch och Google Assistant. Tidigare i år ingick man också ett samarbete med Amazons nya hälsoplattform Amazon Halo i USA.

Vid sidan om att växa kärnprodukten ska Lifesum framöver satsa ännu mer på sin företagsaffär ”Lifesum for Work”, en möjlighet för arbetsgivare att erbjuder tjänsten till sina anställda som en förmån. 

”Vi har till exempel arbetat framgångsrikt med General Electric i två år, nästa år vill vi utöka det i både Europa och USA”, säger han.

Läs mer: Svenska hälsoappen i samarbete med Amazon

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera