Den svenska appen Lifesum hjälper sina användare att leva mer hälsosamt genom att hålla koll på så väl matintag som träningsrutiner. Bolaget har, enligt egen utsago, över 45 miljoner användare med USA följt av Europa som sina största marknader.
Under det senaste räkenskapsåret, som löpte mellan maj 2019 och april 2020, summerades intäkterna till totalt 226 miljoner kronor. Det framgår av ett färskt bokslut som Di tagit del av.
”Vi har fortsatt att växa starkt i både Europa och USA, vilket gör oss unika på marknaden. Vår försäljning ökade med 39 procent och vi blev också lite lönsammare genom att stärka vår rörelsemarginal”, säger Henrik Torstensson, vd och medgrundare på Lifesum.
På pappret ökade dock omsättningen enbart med 4 procent, från 218 Mkr året före. Det beror på att Lifesum då ändrade sin redovisningsmodell till att bokföra intäkter från kunder direkt, i stället för att dela upp dem över hela prenumerationstiden. Det förde med sig att historiska intäkter på 55 Mkr upptogs i omsättningen under 2018-2019, berättar Henrik Torstensson, och därmed försvårar jämförelsen.
Bolaget har ingen annonsaffär, utan nästan alla intäkter utgörs just av direktbetalningar från kunder. Henrik Torstensson vill dock hemlighålla hur stor del av användarna som prenumererar på tjänsten. Lifesums gratisversion kan beskrivas som en traditionell kaloriräknare, medan premiumtjänsten ger tillgång till mer exklusiva funktioner som livsstilsplaner och träningstips.
Hur har coronapandemin påverkat er?
”Hälsa har blivit viktigare, samtidigt som digitala tjänster fått ett uppsving. Det har gett oss ytterligare en skjuts som vi tror kommer att bestå under de kommande åren”, säger Henrik Torstensson.
Karantänerna runt om i världen, där människors rörelsefrihet begränsats, har alltså inte varit negativa för er?
”Nej, vi fokuserar ju på nutrition snarare än träning. Och det som du enklast kan påverka från hemmet är ditt matintag. Många fler har börjat tänka på att laga nyttigare mat”, säger han.
Största ägare i bolaget är grundarna Henrik Torstensson och Marcus Gners, den tyska mediekoncernen Bauer, Nokias investeringsarm NGP Capital och det brittiska riskkapitalbolaget Balderton Capital.
Under det senaste räkenskapsåret noterade Lifesum, som har drygt 80 anställda, en förlust på 42 Mkr. Minusresultatet täcktes delvis upp för genom att bolaget lånade 21 Mkr från brittiska Kreos Capital.
”För att växa investerar vi löpande i organisationen, produkten och vår marknadsföring. Nu är den underliggande affären så pass lönsam att vi har möjligheten att välja lånefinansiering, vilket jag bara tycker är roligt. Men om vi vill gasa ytterligare utesluter jag inte att vi tar in mer externt kapital heller. Vi är pragmatiska på den punkten”‚ säger Henrik Torstensson.
Tjänsten har väckt intresse hos teknikjättar som Apple och Google, som tidigt integrerade Lifesum i sina respektive produkter Apple Watch och Google Assistant. Tidigare i år ingick man också ett samarbete med Amazons nya hälsoplattform Amazon Halo i USA.
Vid sidan om att växa kärnprodukten ska Lifesum framöver satsa ännu mer på sin företagsaffär ”Lifesum for Work”, en möjlighet för arbetsgivare att erbjuder tjänsten till sina anställda som en förmån.
”Vi har till exempel arbetat framgångsrikt med General Electric i två år, nästa år vill vi utöka det i både Europa och USA”, säger han.