(Di Digital/Visby) Mycket tid och energi i Almedalen har lagts på den stora e-handelsspelaren som inte är på plats, Amazon. Flera seminarier har avhandlat den amerikanska e-handelsjättens intåg i Sverige och hur det kommer ske.
På ett av många av dessa seminarier samlades svenska Axel Johnson och Clas Ohlson för att diskutera utmaningarna inför att Amazon kommer till Sverige.
Enligt både Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå och Axel Johnsons direktör för affärsutveckling Jacob Wall är maten en viktig pelare för att få fler att e-handla mer. Det har man inte minst lärt sig av den stora konkurrenten till Amazon från öst.
”Alibaba köper in sig i samtliga dagligvarubolag i Kina just nu. Puzzlet innehåller maten för att komma åt konsumtionsmönstret där kunden är inne och faktiskt köper något”, säger Jacob Wall och fortsätter.
”Jag tror att maten kommer vara helt avgörande, det är där vi har högst köpfrekvens. Har du maten kan du hitta samarbeten med andra”, säger Jacob Wall.
Läs mer: Experterna: Det måste svenska företag göra för att överleva Amazon
Även Amazon har gjort satsningar för att ta större andelar av handeln av mat. Under förra året Whole Foods för motsvarande drygt 120 miljoner kronor och har därefter ökat marknadsandelarna på digitala handeln av mat.
I slutet av förra året köpte Clas Ohlson en del av den digitala matbutiken Mathem. Samtidigt såg man till att starta ett samarbete mellan Clas Ohlson och Mathem för att kunna sälja Clas Ohlsons produkter via Mathems plattform.
Enligt handelsjättarna har konsumenter som handlar mat en större förmåga att gå från att titta på varor till att köpa dem. Det är det man vill utnyttja för att även kunna få i andra varor än mat i matkassen.
”Det var därför tog vi tag i ett samarbete med Mathem. Kärnan i vår strategi är att bli sanna kundresan och möjliggöra för kunden”, säger Lotta Lyrå.
I takt med att e-handeln ökat har de stora handelsjättarna fått göra stora omorganiseringar där man går från butiker till e-handelsplattformar. Hos Clas Ohlson ökar onlineförsäljningen men är fortfarande låg sett till företagets omsättning, enligt Lotta Lyrå.
I början av maj presenterade bolaget en strategi med nya finansiella mål där man satte det ambitiösa målet att dubbla onlineförsäljningen vartannat år. En central del i företagets framtidsvision är att öka satsningarna på onlineverksamheten.
Även hos Axel Johnson har man tagit stora beslut för att få till en förändring. Där har man också kommit längre sett till försäljningen genom e-handel och har stora fördelar med Axfoodkoncernen när man vill öka handeln av andra varor än mat just genom att sälja in dem via digitala matkassen.
”All tillväxt i svensk handel är digital i dag. Vi satsar resurser på digitala initiativ. Ungefär 20 procent av vår omsättning kommer från e-handel”, säger Jacob Wall.