Hoppa till innehållet

Svenska hörlursjätten backar – omsättningen föll med 12 procent

För drygt ett år sedan valde svenska Zound Industries att byta ut sin vd och avsluta en misslyckad satsning mot börsen. Nu står det klart att 2020 blev ett utmanande år för hörlurstillverkaren, i spåren av coronapandemin, och omsättningen backade med 12 procent.

Fransmannen Jeremy de Maillard tog över som vd för Zound Industries under andra halvan av 2020.
Fransmannen Jeremy de Maillard tog över som vd för Zound Industries under andra halvan av 2020.

Det svenska högtalar- och hörlursföretaget Zound Industries redovisar en lägre omsättning under 2020, jämfört med året innan. 

Omsättningen sjönk med 12,1 procent till 1 756 miljoner kronor. Därmed fortsätter en negativ trend, under 2019 ökade intäkterna enbart med blygsamma 8 procent.

Den egna e-handeln gick dock starkt och ökade med 42 procent, i spåren av coronapandemin. På de viktiga marknaderna USA och Kina noterades en dubbelsiffrig tillväxt.

Under 2019 noterade Zound Industries en förlust på sista raden, för första gången i koncernens historia. Bolaget vände i fjol till lönsamhet igen, även om rörelseresultatet landade på blygsamma 9,4 Mkr med en rörelsemarginal på 0,5 procent.

Zound Industries beskriver 2020 som ett år av höjder och dalar där covid-19 kom att skapa många utmaningar. Efterfrågan föll när restriktioner infördes på viktiga marknader under våren, för att sedan återhämta sig under mitten av året. 

Bolaget drabbades även i leveranskedjan, eftersom det uppstod brister på komponenter och logistikproblem. Dessa utmaningar förväntas fortsätta in på under första halvan av innevarande år.

Zound har i dag tre varumärken. Ankaret är det klassiska rockhögtalarmärket Marshall, som säljs genom ett licensavtal och står för över 90 procent av intäkterna. I portföljen finns också bolagets egna lurar Urbanears och den relativa nykomlingen Adidas.

För ett drygt år sedan valde Zound Industries att bordlägga sin satsning mot börsen, samt byta ut vd:n Pernilla Ekman mot fransmannen Jeremy de Maillard. En av anledningarna till rockaden var att bolaget hade missat trenden med trådlösa hörlurar, som teknikjätten Apple varit med och populariserat.

”Jag ser det som att vi är en aktör på en marknad som är värd 50 miljarder dollar årligen. Och vi har en andel på 0,5 procent av det. Det finns möjligheter var vi än tittar. Men vi måste vara noggranna med hur vi väljer våra satsningar”, sa han i en intervju med Di i slutet av 2020.

Utöver Apple kommer konkurrensen från aktörer som Sony, JBL och Bose på en stor marknad.

Läs mer: Svenska hörlurar gör helomvändning med ny vd: ”Apple är konkurrenten”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera