Det svenska högtalar- och hörlursföretaget Zound Industries redovisar en lägre omsättning under 2020, jämfört med året innan.
Omsättningen sjönk med 12,1 procent till 1 756 miljoner kronor. Därmed fortsätter en negativ trend, under 2019 ökade intäkterna enbart med blygsamma 8 procent.
Den egna e-handeln gick dock starkt och ökade med 42 procent, i spåren av coronapandemin. På de viktiga marknaderna USA och Kina noterades en dubbelsiffrig tillväxt.
Under 2019 noterade Zound Industries en förlust på sista raden, för första gången i koncernens historia. Bolaget vände i fjol till lönsamhet igen, även om rörelseresultatet landade på blygsamma 9,4 Mkr med en rörelsemarginal på 0,5 procent.
Zound Industries beskriver 2020 som ett år av höjder och dalar där covid-19 kom att skapa många utmaningar. Efterfrågan föll när restriktioner infördes på viktiga marknader under våren, för att sedan återhämta sig under mitten av året.
Bolaget drabbades även i leveranskedjan, eftersom det uppstod brister på komponenter och logistikproblem. Dessa utmaningar förväntas fortsätta in på under första halvan av innevarande år.
Zound har i dag tre varumärken. Ankaret är det klassiska rockhögtalarmärket Marshall, som säljs genom ett licensavtal och står för över 90 procent av intäkterna. I portföljen finns också bolagets egna lurar Urbanears och den relativa nykomlingen Adidas.
För ett drygt år sedan valde Zound Industries att bordlägga sin satsning mot börsen, samt byta ut vd:n Pernilla Ekman mot fransmannen Jeremy de Maillard. En av anledningarna till rockaden var att bolaget hade missat trenden med trådlösa hörlurar, som teknikjätten Apple varit med och populariserat.
”Jag ser det som att vi är en aktör på en marknad som är värd 50 miljarder dollar årligen. Och vi har en andel på 0,5 procent av det. Det finns möjligheter var vi än tittar. Men vi måste vara noggranna med hur vi väljer våra satsningar”, sa han i en intervju med Di i slutet av 2020.
Utöver Apple kommer konkurrensen från aktörer som Sony, JBL och Bose på en stor marknad.
Läs mer: Svenska hörlurar gör helomvändning med ny vd: ”Apple är konkurrenten”