Hoppa till innehållet

Svenska robotrådgivare på väg ur startgroparna

I takt med att allt färre besöker bankkontor har marknaden öppnats för en ny typ av personlig bankman: Robotrådgivaren. Nu försöker en rad nystartade företag slå sig in på marknaden.

Primepilots grundare Ulf Ahrner (tv) och Anton Fagerlönn. Ann Grevelius, medgrundare av och styrelseledamot i Opti. Foto: Kollage
Primepilots grundare Ulf Ahrner (tv) och Anton Fagerlönn. Ann Grevelius, medgrundare av och styrelseledamot i Opti. Foto: Kollage

Automatiserad sparrådgivning är inget nytt fenomen. I USA förvaltas redan åtskilliga miljarder genom robotar som fördelar kapital mellan tillgångsslag åt privatpersoner. Så sent som för två veckor sedan investerade Kinnevik, för andra gången, en halv miljard kronor i amerikanska Betterment.

I Sverige har utvecklingen inte kommit lika långt. Men just nu tar en handfull nya aktörer sina första steg på marknaden för att försöka få svenskarna att lämna sin personliga bankman och låta en robot ta över sparandet.

Samtliga befinner sig i vad som brukar kallas sådd-stadiet, där de ska bevisa sin affär för potentiella investerare.

Läs mer: Nu slåss robotarna om dina sparpengar – här är bolagen
Foto:
Di Digital har listat några av de mest spännande svenska och utländska aktörerna på marknaden.

Ett av bolagen är Primepilot som i juni släppte en öppen testversion av sin tjänst som automatiskt placerar sparpengar i fonder beroende på riskprofil och utveckling. 

“Just nu står 850 miljarder kronor på bankkonton utan ränta. Dessutom har vi ett nysparande på över 100 miljarder där två tredjedelar går in på vanliga bankkonton. Folk är inte benägna att ta tag i det själva och där kommer vi in”, säger Ulf Ahrner, vd och medgrundare av Primepilot. 

Primepilot är sprunget ur rådgivningsföretaget Delphi och grundarna kommer alla från finans- och rådgivningsbranschen. Ulf Ahrner är övertygad om digitaliserad rådgivning kommer att bli en massprodukt på sparmarknaden.  

“Till en början finns alltid en skepsis. Det var samma sak när resebranschen digitaliserades. Först var folk osäkra när de bokade ett hotell på internet, skulle det verkligen finnas ett rum när de kom fram? Men det fungerade och nu; vem går till en resebyrå för att träffa en reserådgivare?”, säger Ulf Ahrner.  

Läs mer: Kinnevik satsar halv miljard på robotrådgivare 

Primepilot har fått finansiellt stöd av Vinnova och ett par privatinvesterare, bland annat Per Westerberg, tidigare talman i Riksdagen och ordförande för Aktiespararna som också är Primepilots styrelseordförande. Han är en i raden av namnkunniga personer som engagerat sig i den bubblande branschen. Den tidigare Avanza-chefen Nicklas Storåkers har investerat i bolaget Lysa, Collector-grundaren Lena Apler har investerat i Sigma Stocks och Ann Grevelius, tidigare investerings- och strategichef på SEB, har investerat och i fondjämförelsetjänsten Opti. 

Att automatiserad rådgivning fungerar råder det idag ingen större oenighet kring. Portföljteorin som används togs fram redan på 50-talet och är vetenskapligt bevisad. Den stora frågan nu är vad som krävs för att robotrådgivning ska bli en tjänst som slår igenom i de breda massorna. Rådgivningsbolaget Lysa hade i maj i år 100 miljoner kronor under förvaltning och Sigma Stocks har gått ut med att de har 2000 kunder, men behöver 20 000 för att nå break even. 

“Jag tror att det här ärr genombrottet för en rationell effektiv portföljförvaltning för privatpersoner. Men inget av de svenska bolagen har fått upp någon riktig volym ännu. En vanlig fond behöver ett par miljarder kronor under förvaltning för att gå runt och en robotrådgivare behöver då logiskt en volym på 10-15 miljarder på grund av de ytterst små marginalerna”, säger Filip Peterson, investment manager på SEB Venture Capital.

Läs mer: Primepilot fyller på kassan och lanserar robotrådgivare 

Filip Peterson tror att samarbeten med banker kan bli det som får de breda massorna att hitta robotrådgivarna. 

“Trovärdighetsfrågan är viktig. Vem är bekväm med att sätta sina pensionspengar och sina barns sparpengar hos ett bolag som man inte har koll på? Genom att samarbeta med en medelstor bank kan man lösa det och samtidigt få tillgång till kundstocken”, säger han. 

Ulf Ahrner på Primepilot är inne på samma spår men tror också att något av de stora mediehusen skulle kunna bli avgörande för branschens genombrott. 

“Schibsted har köpt bolag och satsat medieutrymme för att få dem att bli etablerade. Bonnier investerar redan i fintech via NFT Ventures och har kapaciteten att satsa en miljard i medieutrymme för att ta marknaden. Jag tror det är en tidsfråga innan de ger sig in i det här”, säger Ulf Ahrner. 

För trots att bolagen i nischen knappt har tagit sina första steg har de investerarnas ögon på sig. 

”Jag tror inte det finns någon tech-investerare som inte tittar på detta. Det vore närmast tjänstefel att inte göra det”, säger Filip Peterson. 

Läs mer: Reportage: Bankrådgivarnas sista strid 

En förändring som kan komma att spela robotrådgivarna i händerna är ny lagstiftning från EU som träder i kraft vid årsskiftet. För att en oberoende rådgivare ska kunna kalla sig oberoende krävs då att de inte säljer bolagets egna produkter. Det diskvalificerar till exempel samtliga personliga bankmän på storbankerna.

“Det kan skapa en ökad medvetenhet om oberoende rådgivning. Samtidigt innebär den nya lagstiftningen i princip att de enda som har råd att ge oberoende rådgivning är de elektroniska tjänsterna”, säger Ulf Ahrner. 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera