Hoppa till innehållet

Svenska stjärnskottet lämnar kinesisk Appleutmanare – efter sju år

Kinas Oneplus har blivit ett av världens största mobilföretag och utmanar Apple och Samsung. Nu står det klart att den 31-årige medgrundaren Carl Pei från Sverige väljer att lämna bolaget efter sju år, enligt uppgifter till Di.

Oneplus medgrundare Carl Pei lämnar bolaget.
Oneplus medgrundare Carl Pei lämnar bolaget.Foto: Banfa Jawla (Di).

När Oneplus grundades 2013 i Kina fick svensken Carl Pei möjligheten att driva den utlandsriktade delen av mobiltelefonföretaget. Det gjorde han med sådan framgång att han retroaktivt tillskrevs en grundartitel.

Deras telefoner tillhör det så kallade premiumsegmentet och konkurrerar med giganter som Apple, Huawei och Samsung. Den absoluta merparten av Oneplus omsättning kommer från internationella marknader, vilket är sällsynt för kinesiska företag.

Oneplus släppte i juli en ny smartphonemodell, Oneplus Nord, som blev bolagets 21:a i ordningen. Carl Pei ledde då den globala lanseringen av telefonen.

Nu står det dock klart att Carl Pei lämnar Oneplus, uppger källor med insyn till Di.

Enligt Techcrunch, som också rapporterat om svenskens avsked, ska Carl Pei inte gå över till en konkurrent utan planerar att starta ett eget företag.

Varken Carl Pei eller Oneplus har velat kommentera saken.

Det är oklart hur Oneplus stått sig finansiellt, eftersom insynen i kinesiska privatägda bolag är begränsad. Men 2017 omsatte Oneplus 1,4 miljarder dollar, eller 12,5 miljarder kronor, och gick med vinst enligt egen utsago.

Oneplus ingår i den kinesiska jättekoncernen BBK Electronics – som producerar mobiltelefoner under andra varumärken som Oppo, Vivo och Realme. 

Carl Pei har tidigare bekräftat för Di att han äger aktier i Oneplus, som saknar en officiell värdering, men inte velat berätta hur stor andel det rör sig om.

Läs mer: Svenskens mobilfenomen större än Apple i Indien – drar in miljarder

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera