Hoppa till innehållet

Svenska techprofiler investerar i reseapp

Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski och Skype-medgrundaren Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico investerar i den Berlinbaserade rese-appen Go Euro.

Sebastian Siemiatkowski och Niklas Zennströms Atomico investerar i Go Euro.
Sebastian Siemiatkowski och Niklas Zennströms Atomico investerar i Go Euro.Foto: Kollage

Den tyska appen fungerar som en söktjänst där användarna kan boka resor med tåg, buss eller flyg mellan europeiska städer.  Nu tar Go Euro in 380 miljoner kronor där investerare som Sebastian Siemiatkowski och Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico finns med, rapporterar Breakit

Andra som går in med kapital är investmentbanken Goldman Sachs och den ryska entreprenören och miljardären Yuri Milner. 

Anledningen till att Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski investerar i Go Euro är, enligt Breakit, att han tror att bolaget har potential att ändra hur man bokar resor framöver. Han kände även stort förtroende för grundaren till rese-appen när de träffades för första gången för cirka ett år sedan.

Men trots att Sebastian Siemiatkowski nu investerar i Go Euro uppger att han inte har planer på att följa i Niklas Zennströms fotspår och bli affärsängel på heltid. 

“Jag har ett heltidsjobb att ägna mig åt så vi försöker hålla det till ett minimum”, säger han till Breakit och fortsätter: 

“Jag kommer vara kvar på Klarna resten av livet. Jag älskar att göra det här. Sedan dyker det ju upp intressanta bolag ibland även om det inte alltid leder till investeringar. Ibland agerar man bara bollplank och ger lite råd, men bra råd kan vara ovärderligt. Generellt försöker man ge tillbaka lite.”

Läs även: Här är Klarnas bankplaner

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera