Hoppa till innehållet

Svenska veterinärappen lanserar e-handel – utan läkemedel: ”Finns synergier”

Den svenska nätveterinären Firstvet startar en egen e-handel. Tanken är att snabbt vinna marknadsandelar på hemmaplan, för att sedan kopiera konceptet till andra länder. ”Vi kan säga både vad djuret behöver och direkt sälja och skicka hem något som löser problemet”, säger Lars Martin Norviit på Firstvet.

Firstvets medarbetare vill sälja produkter som de själva står bakom och använder till sina djur. Till höger: Lars Martin Norviit, som är e-handelsansvarig på Firstvet. Foto: Press.
Foto: Anna Hallams
Lars-Martin Norviit Foto: Pressbild.

Den digitala veterinärkliniken Firstvet fortsätter att växa. Under tisdagen lanserar bolaget en egen e-handel, som ska fungera som ett slags komplement till de digitala veterinärbesöken. 

De produkter som kommer att säljas via e-handeln är bland annat produkter som utvecklats efter olika djurs särskilda behov, till exempel särskilda veterinärfoder, kosttillskott eller skötselprodukter. Enligt bolaget ska alla produkter vara noggrant utvalda av företagets egna veterinärer. 

Med det sagt säljer bolaget i nuläget varken receptfria eller receptbelagda läkemedel, då de inte innehar den apotekslicens som krävs för att vara återförsäljare.

”Vår målsättning är att hjälpa Sveriges djurägare och med den här kombinationen kan vi göra ännu mer för att underlätta för dem. Många av de samtal som vi tar emot resulterar i en rekommendation av receptfria artiklar. Genom e-handel kan vi utöver att diagnostisera också leverera de produkter som veterinärerna rekommenderar direkt till kunden”, säger Lars Martin Norviit, som är e-handelsansvarig på Firstvet. 

Enligt Lars Martin Norviit finns det redan digitala återförsäljare av liknande produkter, men bolaget hoppas på att kombinationen av de digitala veterinärrådgivningarna och försäljningen av de rekommenderade produkterna ska förstärka deras kunderbjudande. 

”Vi kan säga både vad djuret behöver och direkt sälja och skicka hem något som löser problemet”, säger han. 

En tydlig kombination av de båda tjänsterna är att Firstvet kommer att sälja testkit för hund, katt och hästägare som kan användas för att genomföra parasitundersökningar utan att behöva åka in till en fysisk veterinärklinik. Sådana undersökningar är vanliga i samband med eventuella avmaskningar.  

”Fjärrdiagnostisering är också en satsning vi gör i samband med e-handeln. Antingen rekommenderar veterinären kunden att köpa testkitet under ett videosamtal eller så går kunden själv in och köper ett testkit direkt på hemsidan. Detta skickas hem med instruktioner och ett svarskuvert, sen tar ägaren själv provet och skickar in det för analys. Firstvet följer sedan upp resultatet och kan ge ägaren ytterligare råd”. 

Fjärrdiagnostiseringen är ett inledande samarbete med Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, som enligt Lars Martin Norviit kan komma att fördjupas över tid. 

Receptfria läkemedel och produkter till djur säljs ju redan online hos en rad olika återförsäljare, betyder det att ni siktar mot att ta marknadsandelar? 

”Ja, så kommer det definitivt att bli. Både inom den fysiska handeln och online eftersom vi har ett attraktivt erbjudande och har mycket kunder både i Sverige och i andra länder”. 

Varför väljer ni att inte bli ett certifierat apotek för att få vara återförsäljare av läkemedelsklassade produkter? 

”Vi får se vad vi gör i framtiden, men det är definitivt något som vi tycker är spännande. Just nu fokuserar vi på e-handeln, men vi vill så klart fortsätta att utveckla vår tjänst”. 

I slutet av fjolåret beskrev Firstvets vd Davin Prien lanseringen av den svenska e-handeln som en slags ”prova på”-marknad, för att sedan utveckla liknande tjänster i andra länder.

Är tanken att utveckla liknande tjänster i länder där onlineförsäljning av receptfria artiklar till djur inte är lika utbredd som i Sverige?   

”Både ja och nej. Sverige är vår hemmamarknad och vi kommer att utveckla ett koncept som verkligen fungerar – sen är tanken att exportera det konceptet. Men vi kommer inte fokusera på om onlinehandeln i det tänkta landet är välutvecklad eller inte, utan vi kommer att titta på de länder där vår grundtjänst går bäst och lansera e-handel där. Det blir synergier när man redan har en kundbas, då blir det mycket lättare att koppla på försäljning av fysiska produkter”.  

Firstvet tog i slutet av 2020 in 300 miljoner kronor i nytt kapital, till en värdering om 1,7 miljarder kronor, för att expandera verksamheten till USA.

Läs mer: Svenska veterinärappen tar in 300 miljoner – öppnar i USA innan årets slut. 

Läs mer: Digitala veterinären Firstvet växer kraftigt – värderas till 1,3 miljarder

Innehåll från ANAAnnons

Res i komfort och upptäck Japans dolda pärlor under lågsäsong

Med All Nippon Airways (ANA) kan man nu upptäcka landets unika kultur under lågsäsong – en tid då tempot är lugnare, naturen står i full blom eller skiftar i dramatiska höstfärger, och lokalbefolkningen har mer tid för besökare.

Med nya direktflyg från Stockholm till Tokyo Haneda, samt lyxiga kabinupplevelser i Business Class och Premium Economy, är det nu enklare än någonsin att resa bekvämt och smidigt till Japan.

En smidig och exklusiv resa med ANA

Japans största femstjärniga flygbolag ANA har länge varit synonymt med hög komfort och service ombord. Den 31 januari i år invigdes en ny direktlinje mellan Stockholm och Tokyo Haneda vilket gör resan till Japan ännu smidigare för svenska resenärer. Flygbolaget erbjuder en exceptionell reseupplevelse där Business Class-passagerare kan njuta av breda, fullt utfällbara sängar, individuella utrymmen och förstklassig service. För den som önskar en mer förmånlig men ändå exklusiv upplevelse finns ANA:s Premium Economy – ett alternativ med generöst benutrymme, uppgraderad catering och tillgång till ANA LOUNGE på Tokyo-Haneda.

Extern länk: Upptäck mer av upplevelsen ombord 

Upplev Japan bortom turiststråken

Japan är ett land med distinkta säsongsupplevelser, och att resa under lågsäsong – i maj, juni och november – bjuder in till att upptäcka mer av det autentiska Japan. Under våren och försommaren blommar landskapen i frodigt grönt efter körsbärsblommornas högsäsong, medan hösten bjuder på härliga färgskiftningar i trädtopparna. Dessutom är priserna ofta lägre med mindre trängsel vid sevärdheter och en mer personlig service. Det är en perfekt tid att njuta av städernas vibrerande energi, traditionella tempel bland höstfärgerna eller bege sig ut till de storslagna naturlandskapen.

Extern länk: Läs mer om ANA:s bästa resetips under lågsäsongen 

Flyg mer hållbart med ANA:s Boeing 787 Dreamliner

Som lanserande kund för den avancerade Boeing 787 Dreamliner, har ANA investerat i bränsleeffektiv teknologi med 20 procent lägre koldioxidutsläpp. Kabinen är också utformad för bättre luftfuktighet och minskat tryck, vilket bidrar till en behagligare resa. Samtidigt har ANA målsättningar att minska sina utsläpp ytterligare under kommande år.

Japan börjar med ANA

Oavsett om man lockas av futuristiska skyskrapor, traditionella matupplevelser eller den spektakulära naturen är det nu en idealisk tid att upptäcka landet. ANA erbjuder smidig tillgänglighet och lyxiga kabinupplevelser för att göra resan både behaglig och minnesvärd. Med direktflyg från Stockholm och de bästa reseförhållandena under lågsäsong är drömresan till Japan närmare än man tror.

Mer från ANA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ANA och ej en artikel av Dagens industri