Hoppa till innehållet

Svenska veterinärappen lanserar e-handel – utan läkemedel: ”Finns synergier”

Den svenska nätveterinären Firstvet startar en egen e-handel. Tanken är att snabbt vinna marknadsandelar på hemmaplan, för att sedan kopiera konceptet till andra länder. ”Vi kan säga både vad djuret behöver och direkt sälja och skicka hem något som löser problemet”, säger Lars Martin Norviit på Firstvet.

Firstvets medarbetare vill sälja produkter som de själva står bakom och använder till sina djur. Till höger: Lars Martin Norviit, som är e-handelsansvarig på Firstvet.
Firstvets medarbetare vill sälja produkter som de själva står bakom och använder till sina djur. Till höger: Lars Martin Norviit, som är e-handelsansvarig på Firstvet.Foto: Press.
Foto: Anna Hallams
Lars-Martin Norviit
Lars-Martin NorviitFoto: Pressbild.

Den digitala veterinärkliniken Firstvet fortsätter att växa. Under tisdagen lanserar bolaget en egen e-handel, som ska fungera som ett slags komplement till de digitala veterinärbesöken. 

De produkter som kommer att säljas via e-handeln är bland annat produkter som utvecklats efter olika djurs särskilda behov, till exempel särskilda veterinärfoder, kosttillskott eller skötselprodukter. Enligt bolaget ska alla produkter vara noggrant utvalda av företagets egna veterinärer. 

Med det sagt säljer bolaget i nuläget varken receptfria eller receptbelagda läkemedel, då de inte innehar den apotekslicens som krävs för att vara återförsäljare.

”Vår målsättning är att hjälpa Sveriges djurägare och med den här kombinationen kan vi göra ännu mer för att underlätta för dem. Många av de samtal som vi tar emot resulterar i en rekommendation av receptfria artiklar. Genom e-handel kan vi utöver att diagnostisera också leverera de produkter som veterinärerna rekommenderar direkt till kunden”, säger Lars Martin Norviit, som är e-handelsansvarig på Firstvet. 

Enligt Lars Martin Norviit finns det redan digitala återförsäljare av liknande produkter, men bolaget hoppas på att kombinationen av de digitala veterinärrådgivningarna och försäljningen av de rekommenderade produkterna ska förstärka deras kunderbjudande. 

”Vi kan säga både vad djuret behöver och direkt sälja och skicka hem något som löser problemet”, säger han. 

En tydlig kombination av de båda tjänsterna är att Firstvet kommer att sälja testkit för hund, katt och hästägare som kan användas för att genomföra parasitundersökningar utan att behöva åka in till en fysisk veterinärklinik. Sådana undersökningar är vanliga i samband med eventuella avmaskningar.  

”Fjärrdiagnostisering är också en satsning vi gör i samband med e-handeln. Antingen rekommenderar veterinären kunden att köpa testkitet under ett videosamtal eller så går kunden själv in och köper ett testkit direkt på hemsidan. Detta skickas hem med instruktioner och ett svarskuvert, sen tar ägaren själv provet och skickar in det för analys. Firstvet följer sedan upp resultatet och kan ge ägaren ytterligare råd”. 

Fjärrdiagnostiseringen är ett inledande samarbete med Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, som enligt Lars Martin Norviit kan komma att fördjupas över tid. 

Receptfria läkemedel och produkter till djur säljs ju redan online hos en rad olika återförsäljare, betyder det att ni siktar mot att ta marknadsandelar? 

”Ja, så kommer det definitivt att bli. Både inom den fysiska handeln och online eftersom vi har ett attraktivt erbjudande och har mycket kunder både i Sverige och i andra länder”. 

Varför väljer ni att inte bli ett certifierat apotek för att få vara återförsäljare av läkemedelsklassade produkter? 

”Vi får se vad vi gör i framtiden, men det är definitivt något som vi tycker är spännande. Just nu fokuserar vi på e-handeln, men vi vill så klart fortsätta att utveckla vår tjänst”. 

I slutet av fjolåret beskrev Firstvets vd Davin Prien lanseringen av den svenska e-handeln som en slags ”prova på”-marknad, för att sedan utveckla liknande tjänster i andra länder.

Är tanken att utveckla liknande tjänster i länder där onlineförsäljning av receptfria artiklar till djur inte är lika utbredd som i Sverige?   

”Både ja och nej. Sverige är vår hemmamarknad och vi kommer att utveckla ett koncept som verkligen fungerar – sen är tanken att exportera det konceptet. Men vi kommer inte fokusera på om onlinehandeln i det tänkta landet är välutvecklad eller inte, utan vi kommer att titta på de länder där vår grundtjänst går bäst och lansera e-handel där. Det blir synergier när man redan har en kundbas, då blir det mycket lättare att koppla på försäljning av fysiska produkter”.  

Firstvet tog i slutet av 2020 in 300 miljoner kronor i nytt kapital, till en värdering om 1,7 miljarder kronor, för att expandera verksamheten till USA.

Läs mer: Svenska veterinärappen tar in 300 miljoner – öppnar i USA innan årets slut. 

Läs mer: Digitala veterinären Firstvet växer kraftigt – värderas till 1,3 miljarder

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera