Hoppa till innehållet

Svenskar tar digital vård till Brasilien – fyller på kassan med 82 miljoner

Riskkapitalbolaget Webrock Ventures och nätläkaren Doktor.se har tillsammans tagit digital vård från Sverige till Brasilien. Bolaget Vibe har under 2020 blivit marknadsledare med knappt en miljon nedladdningar på jättemarknaden – och tar nu in 82 miljoner kronor i ny finansiering. 

Vibes grundare Ian Bonde och Webrock Ventures vd Joakim Pops.
Vibes grundare Ian Bonde och Webrock Ventures vd Joakim Pops.Foto: Press.

Nätläkarna växer snabbt i Sverige, drivet av coronapandemin mer än fördubblades antalet digitala patientbesök under 2020 till runt 2 miljoner. Men i många andra länder har utvecklingen inte kommit lika långt. 

Ett av dessa är Brasilien, en enorm marknad med hela 210 miljoner invånare. Det svenska riskkapitalbolaget Webrock Ventures har sett potential i att exportera affärsidén till landet, genom sitt delägarskap i den lokala nätläkaren Vibe.

Nu tar Vibe in 82 miljoner kronor i nytt kapital från bland andra Webrock Ventures. Vibe grundades redan 2016 av Ian Bonde, som är svensk men uppvuxen i utlandet, men nylanserade sin digitala vårdtjänst i början av fjolåret. 

”I samarbete med Doktor.se hade vi från dag ett en fantastisk produkt som var överlägset bäst i Brasilien. När coronapandemin slog till ville många prata med en läkare, sjuksköterska eller psykolog från hemmet. Tajmingen blev bra, vi fick över 500 000 nedladdningar bara under de första fem månaderna och nu närmar vi oss en miljon. Redan nu är vi marknadsledare”, säger Joakim Pops, vd på Webrock Ventures.

Den svenska nätläkaren Doktor.se fungerar som teknikleverantör, ett avtal som deras vd och grundare Martin Lindman tidigare beskrivit som ”väldigt lukrativt” i takt med att volymerna växer.

Läs mer: Doktor.se tecknar avtal i Brasilien: ”Väldigt lukrativt” 

Vad ska det nya kapitalet finansiera?

”Det handlar framför allt om att rekrytera vårdpersonal. Vi anställer egna läkare, sjuksköterskor, psykologer och dietister. Sedan ska vi öka marknadsföringen och låta fler brasilianare veta att Vibe finns”, säger Joakim Pops.

Webrock Ventures var huvudinvesterare när Vibe tog in 24 Mkr i början av 2020. En annan svensk delägare är det Anicuras tidigare vd Peter Dahlberg.

Vibe har dels avtal med olika företag som erbjuder vård till sina anställda genom försäkringar, men det är affären som riktar sig direkt mot konsumenter som växer snabbast. Vibe har nyligen ingått ett avtal med Rede D'Or, en av landets största privata sjukvårdskedjor, och målsättningen är nu att nå 5 miljoner nedladdningar vid utgången av 2021.

”Det brasilianska vårdsystemet skiljer sig väldigt mycket från det svenska, där har ett läkarbesök ett marknadsvärde som patienten själv bekostar. Vår fördel är att vi kan erbjuda vård med en högre kvalité till en fjärdedel av priset för ett fysiskt vårdbesök. Dessutom låter vi de första besöken vara helt gratis, en sorts 'freemium-modell' likt Spotify, patienten betalar först längre fram om de gillar tjänsten”, säger Joakim Pops.

Grunden till Webrock Ventures lades 2014 och de har i dagsläget ett tiotal portföljbolag i Brasilien. Ett av dessa är Finanzero, en sorts lokal motsvarighet till Lendo. 

Bland delägarna i Webrock Ventures utmärker sig Lundin-familjen genom bolaget Back In Black Capital. Andra investerare är Atlant Fonder, East Capital och koncernen Tagehus.

Rådgivare till riskkapitalbolaget är Spotifys tidigare expansionschef Cecilia Qvist, den förre Swedbank-vd:n Michael Wolf och David Frykman som är ordförande i stiftelsen Norrskens investeringskommitté.

”Det känns väldigt roligt att det fungerar att replikera något från det lilla landet i norr – som ligger långt fram när det kommer till entreprenörskap, teknik och kapital – för att skapa stor nytta och stora värden i Brasilien. Vibe är ett typexempel på hur Webrocks modell fungerar”, säger Joakim Pops.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera