Hoppa till innehållet

Svenskarnas skatteåterbäring lyfter startupbolaget

H&M-chefens portföljbolag Kivra har mångdubblat antalet nya användare efter att Skatteverket ställt krav på digital brevlåda. 

H&M:s vd Karl-Johan Persson (tv) och vd:n Stefan Krook (th) är bland Kivras investerare. Foto: Filip Erlind
H&M:s vd Karl-Johan Persson (tv) och vd:n Stefan Krook (th) är bland Kivras investerare. Foto: Filip Erlind

Den digitala brevlådan Kivra (NTL) låter användaren ta emot officiell post som räkningar eller personbevis direkt i telfonen.

Nu har bolaget fått draghjälp, från ett oväntat håll. I början av januari gick Skatteverket ut med nyheten om att det är möjligt att få sin skatteåterbäring utbetalad redan till påsk istället för, som tidigare, till sommaren. Detta kräver dock att skattebetalaren har en digital brevlåda. 

Efter beskedet har antalet nya kunder hos Kivra ökat från det vanliga antalet på runt 1500 om dagen till över 5000 nya registreringar om dagen, rapporterar Breakit

“Det här har varit en riktig succé för oss. Hittills i januari har vi drygt 60.000 nya användare”, säger Stefan Krook, vd för Kivra, till sajten.

Förra året nådde bolaget en miljon aktiva användare i Sverige.

Läs mer: Deras e-brevlåda har lockat en miljon svenskar

Kivra, med Glocalnet-grundaren Stefan Krook (NTL) som vd och H&M-chefen Karl-Johan Persson (NTL) bland investerarna genom bolaget 41:an invest (NTL), tog i augusti förra året in 50 Mkr, vilket värderade bolaget till 450 Mkr med emissionspengarna inräknade.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera