Hoppa till innehållet

Svenskt succéspel blir animerad serie

Det svenska spelbolaget Star Stable omsatte en kvarts miljard i fjol. Nu expanderar man med en animerad serie.

Taina Malén, ansvarig för affärsutveckling vid Star Stable Entertainment.
Taina Malén, ansvarig för affärsutveckling vid Star Stable Entertainment.Foto: Jesper Frisk

Det svenska spelbolaget Star Stable Entertainment nådde en galopperande tillväxt under coronapandemin, vilket Di Digital rapporterat om.

Bolaget hade då – i april – 150 medarbetare, lönsam tillväxt och en värdering på knappt e1n miljard kronor i gråhandeln. Omsättningen uppgick till en kvarts miljard kronor i fjol med en rörelsevinst på ebitda-nivå om 27 Mkr.

”Vi väntar oss fortsatt lönsam tillväxt”, sa vd:n vd:n Johan Sjöberg då.

Läs mer: Krisen dubblar spelandet: ”Vi rekryterar för fullt”

Nu travar bolaget in i en ny sektor med en storsatsning inom animerad dramaunderhållning. I december är det premiär för den animerade miniserien Mistfall, som riktar sig till spelets målgrupp: unga tjejer. 

Mistfall är skriven av den Emmy-belönade kanadensiska manusförfattaren Alice Prodanou, känd bland annat från animerade filmen Hotell Transylvanien. 

Serien ska visas på Star Stables egna kanaler på Youtube och görs i en engelsk och en tysk version. Mistfall kommer i tio avsnitt på fem minuter som utspelar sig i ”Jorviks magiska värld”, som är känd från spelsuccén Star Stable Online. 

”Mistfall innebär att vi tar ännu ett steg på resan från spelsuccé till internationellt varumärke inom underhållning riktat mot unga tjejer. Med tv-serien skapar vi ännu en dimension av vår magiska värld Jorvik fylld av hästar, äventyr och vänskap”, säger Taina Malén, ansvarig för affärsutveckling på Star Stable Entertainment.

Bild ur den animerade filmen Mistfall.
Bild ur den animerade filmen Mistfall.

Serien har tagits fram som samarbete mellan bolagets dotterverksamhet Star Stable Entertainment och animations- och licensieringsbolaget Ferly, grundat av några av skaparna till spelfenomenet Angry Birds.

”Vårt mål är inte bara att använda välkända karaktärer från spelet, utan att koppla samman de olika plattformarna. I dag är vår musiksatsning en del av våra miljoner spelares spelupplevelse och vårt mål är att integrera Mistfall på samma sätt”, säger Taina Malén.

Star Stable Entertainment grundades av it-veteranerna Ola Ahlvarsson och Johan Edfelt. Under 2018 köpte dock Egmont-ägda Nordisk Film runt 40 procent av aktierna i Star Stable för totalt 260 Mkr. Transaktionen värderade bolaget till 650 Mkr.

Spelets 3D-värld skapades för tjejer mellan 8 och 18 år, har en halv miljon aktiva spelare i månaden i över 180 länder och översatts till 14 språk. Från 2018 har bolaget vidgat sitt erbjudande med ett eget snabbväxande musikbolag, böcker och nu även en egen animerad serie.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera