Det svenska spelbolaget Star Stable Entertainment nådde en galopperande tillväxt under coronapandemin, vilket Di Digital rapporterat om.
Bolaget hade då – i april – 150 medarbetare, lönsam tillväxt och en värdering på knappt e1n miljard kronor i gråhandeln. Omsättningen uppgick till en kvarts miljard kronor i fjol med en rörelsevinst på ebitda-nivå om 27 Mkr.
”Vi väntar oss fortsatt lönsam tillväxt”, sa vd:n vd:n Johan Sjöberg då.
Läs mer: Krisen dubblar spelandet: ”Vi rekryterar för fullt”
Nu travar bolaget in i en ny sektor med en storsatsning inom animerad dramaunderhållning. I december är det premiär för den animerade miniserien Mistfall, som riktar sig till spelets målgrupp: unga tjejer.
Mistfall är skriven av den Emmy-belönade kanadensiska manusförfattaren Alice Prodanou, känd bland annat från animerade filmen Hotell Transylvanien.
Serien ska visas på Star Stables egna kanaler på Youtube och görs i en engelsk och en tysk version. Mistfall kommer i tio avsnitt på fem minuter som utspelar sig i ”Jorviks magiska värld”, som är känd från spelsuccén Star Stable Online.
”Mistfall innebär att vi tar ännu ett steg på resan från spelsuccé till internationellt varumärke inom underhållning riktat mot unga tjejer. Med tv-serien skapar vi ännu en dimension av vår magiska värld Jorvik fylld av hästar, äventyr och vänskap”, säger Taina Malén, ansvarig för affärsutveckling på Star Stable Entertainment.
Serien har tagits fram som samarbete mellan bolagets dotterverksamhet Star Stable Entertainment och animations- och licensieringsbolaget Ferly, grundat av några av skaparna till spelfenomenet Angry Birds.
”Vårt mål är inte bara att använda välkända karaktärer från spelet, utan att koppla samman de olika plattformarna. I dag är vår musiksatsning en del av våra miljoner spelares spelupplevelse och vårt mål är att integrera Mistfall på samma sätt”, säger Taina Malén.
Star Stable Entertainment grundades av it-veteranerna Ola Ahlvarsson och Johan Edfelt. Under 2018 köpte dock Egmont-ägda Nordisk Film runt 40 procent av aktierna i Star Stable för totalt 260 Mkr. Transaktionen värderade bolaget till 650 Mkr.
Spelets 3D-värld skapades för tjejer mellan 8 och 18 år, har en halv miljon aktiva spelare i månaden i över 180 länder och översatts till 14 språk. Från 2018 har bolaget vidgat sitt erbjudande med ett eget snabbväxande musikbolag, böcker och nu även en egen animerad serie.