Hoppa till innehållet

Swedbank Robur hjälper Lime till Stockholmsbörsen

Swedbank Roburs Microcap-fond och affärsängeln Martin Gren investerar i CRM-bolaget Lime, tidigare Lundalogik. Bolaget siktar på en börsnotering i Stockholm under detta år.

Erik Syrén, vd Lime.
Erik Syrén, vd Lime.

CRM-bolaget Lime, tidigare Lundalogik, siktar på en börsnotering i Stockholm under detta år. Men innan det väljer bolaget att ta in två nya storägare i Swedbank Roburs Microcap-fond och affärsängeln Martin Gren, skriver Breakit.

De nya ägarnas intåg innebär att huvudägaren, riskkapitalbolaget Monterro, går ned med tio procent till 60 procent av kapitalet i Lime. Nästa steg är en listning av Lime.

”Vi är i slutfasen att utse en finansiell rådgivare och huvudspåret är att vi noterar Lime under 2018”, säger Peter Larsson, partner på Monterro.

Läs mer: Swedbank Robur finansierade Mags förvärv – vill börsnotera bolaget 

I samband med noteringen uppger Monterro att man kommer sälja fler aktier i Lime.

“Vår plan är att vara kvar som långsiktig ägare även efter en börsnotering men självklart kommer vi sälja en del aktier för att få till en ägarspridning”, säger Peter Larsson.

Lime konkurrerar med bland andra it-jättar som Salesforce. Affärsmodellen är den samma, det vill säga den är uppbyggd på att kunderna använder en molnbaserad tjänst och tecknar ett abonnemang som förnyas årsvis (SaaS).

Sett till det finansiella resultatet ska Lime under 2017 ha omsatt närmare 200 miljoner kronor och gjort en vinst av runt 40 miljoner kronor.

Swedbank Roburs Microcap-fond och fonden Swedbank Robur Ny Teknik investerar allt oftare i bolag på väg mot börsen. Man tar även en mer aktiv roll i finansiering av förvärv. 

Finwire / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera