Hoppa till innehållet

Swedbanks succéfond krattade för Urb-its skakiga börsresa: ”Ett svårbedömt bolag”

Småspararna var skeptiska till shoppingtjänsten Urb-it inför börsnoteringen. Men Swedbank Roburs hyllade teknikfond investerade 25 miljoner – ett beslut som förbryllar i techvärlden. ”Ett svårbedömt bolag”, säger förvaltaren Carl Armfelt.

Erik Sprinchorn (tv) och Carl Armfelt förvaltar den hyllade fonden Swedbank Robur Ny Teknik.
Erik Sprinchorn (tv) och Carl Armfelt förvaltar den hyllade fonden Swedbank Robur Ny Teknik.Foto: Hampus Andersson

Urb-it gick till börsen med knapp omsättning och drygt 85 miljoner kronor i ansamlade förluster.

Intresset från allmänheten var svagt. Tanken var att småsparare skulle köpa aktier för drygt 28 Mkr inför noteringen, men deras intresse stannade vid omkring hälften av det beloppet. 

Därför fick Urb-its ägare, finansprofiler som Lage Jonason, Erik Mitteregger och Carl Palmstierna, kliva in och skjuta till mer pengar. 

”De flesta större aktieägarna är människor som känner mig sedan tidigare", säger Lage Jonason, som nu är huvudägare och tillförordnad vd, till Di Digital.

Jag tycker i synnerhet att bolaget är svårbedömt

En ny aktör som däremot visade intresse för Urb-its aktie var Swedbank Roburs succéfond Ny Teknik, som de senaste åren haft en avkastning på mellan 25 och 52 procent.

Swedbank Roburs investering i Urb-it beskrivs av flera av Di Digitals källor som avgörande för Urb-its möjligheter att ta steget till börsen.

Läs mer: Ägarens kritik mot Urb-it: Börsen inte rätts plats för bolaget

Storägarna välkomnade såklart fonden.

“För mig är Swedbank Robur ett kvalitetsbevis så det kändes väldigt bra. Jag var också med och garanterade emissionen”, säger storägaren Gerald Engström, som även har investerat i bolag som Volvo och Byggpartner.

Swedbank Roburs techfond investerar vanligtvis i bolag med ”lönsam tillväxt och starka kassaflöden”, enligt en intervju med Di från 2015. Så var dock inte fallet med Urb-it, som under andra kvartalet i år omsatte drygt 100 000 kronor med 25 Mkr i förlust.

 

”Som aktieägare i bolaget blev jag ju glad”, säger Tommy Jacobson, vars Zenith Venture Capital äger drygt 5 procent av Urb-it.

Blev du förvånad?

”Jag blev positivt överraskad, ja.”

Carl Armfelt är en av två förvaltare som ansvarar för Swedbank Robur Ny Teknik. Han är fåordig när Di Digital ringer upp.

”Jag tycker i synnerhet att bolaget är svårbedömt”‚ säger Carl Armfelt.

Våra källor menar att Urb-it inte har någon affär, inte borde befinna sig på börsen i det här läget och att styrelsen är svag för att vara ett av era portföljbolag. Hur ser du på det?

”Vi hoppas och tror på alla bolag vi investerar i. I övrigt har vi inga kommentarer.”

Hur viktig var er investering när Urb-it skulle till börsen?

”Det är jättesvårt att säga. Det går inte att veta.”

Läs mer: Kommentar: ”Vi kan ha hittat Sveriges minst seriösa teknikbolag” 


Mer om Fram i veckans Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/kannagontankaskopaspotify-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera