Hoppa till innehållet

Taxiappen Didi miljoninvesterar efter passagerarmord

Den kinesiska taxiapptjänsten Didi Chuxing investerar motsvarande 187 miljoner kronor i sin kundtjänst. Beskedet kommer några veckor efter att en kvinnlig passagerare mördats av en förare.

Den kinesiska taxiapptjänsten Didi Chuxing viger 140 miljoner yuan, motsvarande 187 miljoner kronor, åt att upprusta sin kundtjänst. 

Beskedet kommer efter att en förare våldtog och dödade en 20-årig kvinnlig passagerare i staden Wenzhou, i de östra delarna av Kina, i slutet på augusti. 

Bolagets tjänst Hitch reagerade inte på flera klagomål mot den 27-åriga mannen som kom in några dagar före mordet. Då ska han ha kört en passagerare till en avsides plats och därefter följt efter henne när hon lämnade bilen.

Läs mer: Kinas största taxiapp stoppad efter mord 

Didi har bekräftat investeringen till nyhetsbyrån Reuters och sagt att man planerar att ha en professionell kundtjänst med 8 000 personer på plats vid slutet av året.

Under tiden fortsätter företaget att samarbeta fullt ut med det besökande utredningsteamet från transportministeriet.

Didi har också aviserat implementering av nya säkerhetsåtgärder på plattformen mellan 8 till 15 september. Under den perioden ställs in alla sena kvällsresor på det kinesiska fastlandet.

Hitch är världens största taxiapptjänst sett till antalet resor. Enligt företaget har det genomförts över en miljard resor med samåkningstjänsten de senaste tre åren.

Didi Chuxing grundades 2012 och värderades till 56 miljarder dollar, motsvarande 510 miljarder kronor, efter en kapitalrunda i slutet av 2017. Den kinesiska taxiappjätten har hållit samtal om en potentiell börsnotering redan i år.

(Finwire/ Di Digital)

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera