Aktiemarknaden drar ofta flera bolag över en kam.
En dålig rapport från Nordea kan utan vidare sänka andra storbanker på börsen.
SKF, den ständiga referenspunkten för industrikonjunkturen, drog med sig både Sandvik och Atlas Copco nedåt på börsen efter Di:s avslöjande i maj om lägre produktionstakt.
Den typen av kedjereaktion är betydligt mer ovanlig inom techsektorn.
Facebook växte med 20 miljoner färre användare än väntat under andra kvartalet och dukade därmed för en usel handelsdag på torsdagen. När börsen väl öppnade rasade aktien med nära 20 procent. Och den återhämtade sig knappt. Vid handelsdagens slut hade drygt 1000 miljarder kronor gått upp i rök.
Innan börsen öppnade hade Facebook dragit ned några av de andra stora amerikanska techbolagen i förhandeln. Men ganska snart studsade de tillbaka.
När dagen var slut var Netflix kurs i princip oförändrad från dagen innan. Googles moderbolag Alphabet – som liksom Facebook bygger sin affär på annonser – hade stigit med 0,75 procent.
Amazon föll med 3 procent men väntas ta igen det med råge på fredagen efter en stark kvartalsrapport. Spotify slog kursrekord på torsdagen efter att ha rapporterat lägre förlust än väntat för andra kvartalet. Börsvärdet för den svenska streamingtjänsten steg till 308 miljarder kronor.
Allt detta medan Facebook genomled den i reda pengar sämsta börsdagen för något bolag någonsin.
Det sociala nätverkets monumentala ras på Wall Street är ytterligare ett exempel på en av techsektorns efenheter: bolagen står och faller ofta ensamma. Kriser brukar drabba bolagen var för sig.
Facebooks närmre konkurrenter – Snap och Twitter – påverkades bara delvis på torsdagen. Snap backade något medan Twitter föll 3 procent.
Det händer förstås att flera teknikaktier backar samtidigt. Under januari 2016 backade Alphabet med nära 10 procent och Amazon med cirka 25 procent. I samband med det nedvärderades också Spotify på den privata marknaden med omkring 20 procent.
Men vi gör nog bäst i att inte klumpa ihop techbolagen för ofta. Kunder som tröttnar på Facebook kan ju mycket väl köpa en yogamatta på Amazon. Eller minska sin skärmtid genom att börja spring och samtidigt pumpa Spotify i hörlurarna.
Det finns också en del tydliga samband mellan vissa techbolag. Netflix och Spotify är båda helt beroende av konsumenternas viljan att betala för konst och underhållning. Men parallellen till Alphabet, Amazon eller Facebook blir ofta långsökt.
Klart är att marknaden verkar nervös över den häftiga nedgången i Facebook. Twitter, som nyligen började städa bort skräpkonton på sin plattform, backade med 1 miljon månatliga användare under andra kvartalet. Siffran skickade på fredagen ner aktien med över 15 procent i förhandeln. Det var en dålig vecka att vackla med användarsiffrorna.
Men det dröjer innan vi kan krisstämpla FANG-bolagen som helhet. Vi har trots allt att göra med affärer som tränger igenom så många delar av ekonomin att vi knappt borde prata om en techsektor.