Hoppa till innehållet

Techprofil håvar in sportfiskebutik till portföljen

Medgrundaren av fintechbolaget Modular finance går in i sportfiskebranschen och har köpt en del av Söder Sportfiske. ”Det är en oerhört nördig marknad”, säger Petter Hedborg.

Petter Hedborg är till vardags vd för fintechbolaget Modular Finance. Nu har han investerat i Söder Sportfiske ihop Rite Ventures.
Petter Hedborg är till vardags vd för fintechbolaget Modular Finance. Nu har han investerat i Söder Sportfiske ihop Rite Ventures.Foto: Privat

Tillsammans med investmentbolaget Rite Ventures (NTL), som bland annat är delägare i MatHem och speljätten Paradox, går nu Petter Hedborg in i Söder Sportfiske.

Affären är klar efter 3,5 års dialog mellan parterna och de nya ägarna vill ta del av en marknad som man tror kommer växa enormt den närmsta tiden.

”Sportfiske är steg två på outdoor-trenden och den kommer bestå i många år framöver. Du får en naturupplevelse, en avkoppling som är helt unik. Det finns fler sportfiskare än fotbollspelare eller tennisspelare. Parallellt med det är det en utmärkt marknad att bedriva e-handel på”, säger Petter Hedborg som härmed gör sin första investering via nya ägarbolaget Growthcap. 

Varför tror du att sportfiske är en bra marknad för e-handel?

”Det är låga returgrader. Sportfiskare vet i stor utsträckning vad de vill ha. Dessutom är det ganska mycket förbrukningsvaror.”

I dag driver Söder Sportfiske en butik på Hornsgatan i Stockholm och e-handel av fiskeutrustning med runt 20 anställda. Bolaget går redan bra, vilket var en betryggande anledning till att Petter Hedborg gick in i bolaget, berättar han. 

Grundarna Nicklas Jonsson och Henrik Sandahl kommer att vara krav och ha fortsatt majoritetsägare i Söder Sportfiske.

”Att nu kunna genomföra alla de idéer kring produkter och erbjudanden som tidigare inte hunnits med känns otroligt inspirerande och jag ser fram emot att fortsätta utveckla bolaget under många år framöver”, säger Henrik Sandahl i ett pressmeddelande. 

Läs mer: Nätbutik för sport- och fiske mot First North 

Och enligt Petter Hedborg vill man vara aktiva ägare och komma in med nya idéer.

”Rite kommer kunna komma in med en oerhört gedigen e-handelskunskap. Det vi vill jobba med är att förbättra logistik, kundupplevelse och digitalt gränssnitt och där är de oerhört duktiga”, säger Petter Hedborg.

Han fortsätter:

”Det jag tror att jag kan bidra med är en kombination av entreprenörskap och affärstänkande och förståelse för sportfiskemarknaden. För det ska man veta att det här är en marknad som är oerhört nördig och där tror jag det behövs någon i strategiposition som förstår sportfisket.”

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera