Hoppa till innehållet

Techprofilen säljer sin gravidapp till Familjeliv-koncernen

Bonnie Roupé har byggt upp sin gravidapp Bonzun från Kina. Nu väljer hon att sälja stora delar av verksamheten till det svenska mediehuset Life Of Svea. ”Det var ett rent affärsmässigt beslut”, säger techprofilen, som nu ska satsa på provrörsbefruktningar.

Bonnie Roupés gravidapp Bonzun får nu en ny ägare och tappning på alla marknader utanför Kina.
Bonnie Roupés gravidapp Bonzun får nu en ny ägare och tappning på alla marknader utanför Kina.Foto: Press.

Entreprenören Bonnie Roupés graviditetsapp Bonzun fungerar som en virtuell barnmorska. Tjänsten har blivit särskilt populär bland kvinnor i Kina sedan starten 2012 och totalt lockat mellan 2-3 miljoner nedladdningar.

Appen, som är framtagen i samarbete med Karolinska institutet och Svenska barnmorskeförbundet, följer den gravida från första veckorna fram till tiden efter förlossningen och ger information om vilka förändringar man som gravid kan förvänta sig vecka för vecka. 

Läs mer: Så ska Bonnie Roupés baby bli lönsam

Bonzun finns även i engelskspråkig version, med användare i ett 70-tal olika länder, och lanserades skarpt i Sverige för två år sedan. I mitten av 2019 hade dessa två versioner totalt 40 000 aktiva användare.

Nu väljer Bonnie Roupé att sälja dessa delar av Bonzun till det svenska mediehuset Life Of Svea. Hon behåller enbart gravidappens verksamhet i Kina.

”Det var ett rent affärsmässigt beslut. Det är tufft som entreprenör, eftersom man är väldigt investerad i sitt bolag. Men om man ska vara krass så passar gravidappen inom Bonzun bättre i famnen hos ett stort förlag”, säger Bonnie Roupé till Di Digital.

Life Of Svea äger en rad digitala medieprodukter som riktar sig mot målgruppen kvinnor mellan 18 och 45 år. De säger sig varje vecka nå 3,8 miljoner unika besökare på 15 olika sajter.

”Vi har länge funderat på hur vi kan komplettera vårt erbjudande med en gravidapp. När det här tillfället dök upp så var det ganska naturligt att lägga till en attraktiv tjänst, som redan har nått stora framgångar, till vårt nätverk och ekosystem”, säger Peter Scheffer, vd och ägare på Life Of Svea, till Di Digital.

Koncernen äger till exempel det populära forumet Familjeliv och modesajten Devote, i fjol förvärvades även Nyheter24. Under 2018, bolagets senast redovisade räkenskapsår, landade omsättningen på 46 miljoner kronor med en rörelsevinst på knappt 13 Mkr.

Nu kommer Life Of Svea döpa om Bonzuns gravidapp till Belly.

”Det beror delvis på att Bonnie Roupé behåller Bonzuns verksamhet i Kina, så vi vill slippa en hopblandning där. Sedan ville vi ha ett lite mer internationellt klingande namn”, säger Peter Scheffer.

Det bolag i Bonzun-koncernen som nu köps upp omsatte 2018 runt 1 Mkr, enligt uppgifter hos Bolagsverket. Appen har hittills varit gratis för användarna.

Vad har ni betalat i affären?

”Det är en svår fråga att svara på grund av vårt avtal. Men det kändes bra för bägge parter. Bonnie Roupé ville ha resurser att satsa mer på sin IVF-app medan jag ville ha komplettera med en stark appnärvaro”, säger Life Of Sveas ägare Peter Scheffer.

Inte heller Bonnie Roupé vill kommentera köpeskillingen, men konstaterar att hon ”är nöjd”. Beslutet om försäljningen fattades i december i fjol, före coronavirusets utbrott.

”Det är vi förstås otroligt glada för. Nu kunde vi gå in i coronaperioden med en mindre kostnadskostym och ha möjlighet att satsa på IVF-appen”, säger Bonnie Roupé.

Bonzun ska nu fokusera ännu hårdare på sin nya tjänst för IVF-behandlingar, eller provrörsbefruktning, som har utvecklats i flera års tid. 

”Vi tycker att IVF-appen hade en mycket starkare affärsmodell. Under en period försökte vi kombinera bägge produkter, men nu insåg vi att vi behövde fokusera verksamheten – särskilt eftersom vi fortfarande är en startup”, säger hon.

Appen ska bland annat ge information om vad som sker i kvinnans kropp under processen, hur hon ska ta sina läkemedel och påminnelser om när de ska tas. 

Den har redan lanserats på svenska och engelska, med användare i elva olika länder. Tanken är att den ska bli tillänglig i en mer global skala under 2020.

”Vi hoppas snart kunna lansera även i Kina, som ju är vår huvudmarknad. Vi ligger i förhandlingar med större partners där, som jag tyvärr inte kan säga någonting om ännu”, säger hon.

Läs mer: Hon tog svensk mödravård till Kina – ska hjälpa fler bli gravida med IVF

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera