Hoppa till innehållet

Techprofilernas pillerlåda tecknar avtal med läkemedelsjätte

Det svenska techbolaget Pilloxa har bland andra Sophia Bendz och Susanna Campbell som investerare. Nu har den tyska läkemedelsjätten Bayer också fattat tycke för deras digitala pillerlåda.

Pilloxas vd och medgrundare Francesco Mazzotta samt bolagets digitala pillerbox och app.
Pilloxas vd och medgrundare Francesco Mazzotta samt bolagets digitala pillerbox och app.Foto: Press.

E-hälsobolaget Pilloxa har tagit fram en fysisk pillerlåda, utrustad med sensorer, som ska hjälpa patienter. Med hjälp av en app larmas patienten eller dennes anhöriga om medicinen inte tagits på rätt sätt.

Bolaget säkrade i fjol 5,6 miljoner kronor i finansiering från ett gäng välrenommerade investerare: Spotify-chefen Sophia Bendz, Ratos tidigare vd Susanna Campbell, techbolaget Serendipitys grundare Saeid Esmaeilzadeh och affärsängeln Eva Redhe.

Nu inleder Pilloxa ett samarbete med den tyska läkemedelsjätten Bayer. Ett flerårsavtal är signerat med koncernens skandinaviska del och innebär att Pilloxas resa till marknaden förenklas avsevärt.

”Vi kommer nu att starta kliniska studier av vår produkt tillsammans med Bayer och enklare kunna nå kliniker och patienter, både i Sverige och internationellt”, säger Francesco Mazzotta, vd och medgrundare.

Stockholmsbolaget grundades 2015 av Francesco Mazzotta, Per Nilsson och Helena Rönnqvist.

Pilloxa har tidigare genomfört pilotprojekt med olika bolag inom läkemedelsindustrin, men Bayer blir nu den första aktör som nästa steg och blir en strategisk partner.

”Det här en väldigt viktig milstolpe för Pilloxa. Nu kan vi expandera snabbt och skala upp projektet med hjälp av Bayers kompetens, muskler och distributionskanaler”, säger han.

Läs mer: Stjärninvesterare flockas runt digital pillerlåda

Kliniska prövningar genomförs i flera olika faser som involverar ett stigande antal försökspersoner. Målet i just det här fallet är att se om försökspersonerna får bättre effekt under sitt medicinintag när de får stöd av Pilloxas produkt.

Dessa studier av kommer till stor del att finansieras av Bayer.

”Vi ser stor potential i den här innovationen. För en utomstående kan det framstå som en enkel sak att ta sin medicin. I verkligheten är dålig följsamhet till läkemedelsbehandling ett av de stora medicinska problemen som sjukvården brottas med”, säger Ingalill Hyltander, affärsområdeschef på Bayer.

Varje år uppskattas 3 000 svenskar dö till följd av felaktig läkemedelsanvändning. Dessutom förlorar vården runt 20 miljarder kronor när patienter glömmer bort att ta sin medicin eller gör det vid fel tidpunkt.

”Genom att använda Pilloxa kan många, framför allt kroniskt sjuka, få en bättre vård. Vi ser också att produkten kan förbättra kvaliteten i uppföljningen av patienterna”, säger Ingalill Hyltander.

Pilloxa har en SaaS-baserad affärsmodell, vilket innebär att man tar betalt för sin mjukvara som en tjänst och får återkommande intäkter. Än så länge är dock omsättningen i bolaget blygsam. Målsättningen är att med hjälp av Bayer sätta den färdiga produkten på flera europeiska marknader under 2019.

Det kan också bli tal om att plocka in mer riskkapital, enligt Francesco Mazzotta.

”Vi hoppas kunna genomföra en större tillväxtrunda före sommaren”, säger han.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera