Annons

Stjärninvesterare flockas runt digital pillerlåda

Affärsänglarna Eva Redhe, Susanna Campbell och Sophia Bendz.
Affärsänglarna Eva Redhe, Susanna Campbell och Sophia Bendz. Foto: Jack Mikrut och Jesper Frisk.
E-hälsobolaget Pilloxa har tagit fram en digital pillerlåda som ska hjälpa patienter att ta sina mediciner på rätt sätt. Nu har de fått finansiering från en rad välkända svenska techprofiler.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Varje år uppskattas 3 000 svenskar dö till följd av felaktig läkemedelsanvändning. Dessutom förlorar vården runt 20 miljarder kronor när patienter glömmer bort att ta sin medicin eller gör det vid fel tidpunkt.

Stockholmsbolaget Pilloxa grundades 2015 av Francesco Mazzotta, Per Nilsson och Helena Rönnqvist med målsättningen att vända den dystra trenden. De har utvecklat en fysisk pillerlåda med sensorer som kopplas till mobilen via molntjänster. Med hjälp av en app larmas sedan patienten eller dess anhöriga om personen inte tar sin medicin.

”Problemet är gigantiskt. Vi vill att Pilloxa ska bli den ledande produkten på marknaden för följsamhet av medicinering. Målsättning är att i slutänden bli vårdstandard inom de sjukdomsområden där det är som allra viktigast att patienten tar sin medicin på rätt sätt”, säger Francesco Mazzotta, vd och medgrundare, till Di Digital.

Nu fyller e-hälsobolaget på kassan med 5,6 miljoner kronor från ett gäng välrenommerade investerare. Det handlar om den tidigare Spotify-chefen Sophia Bendz, Ratos tidigare vd Susanna Campbell, techbolaget Serendipitys grundare Saeid Esmaeilzadeh och affärsängeln Eva Redhe.

”Det är ett klockrent bolag att investera i eftersom det förenar samhällsnytta med goda möjligheter till avkastning. Behovet är enormt och vi bedömer att det finns en väldigt stark efterfrågan, eftersom problemet ännu inte är löst. Pilloxa får hela tiden propåer från stora läkemedelsföretag och andra sjukvårdsaktörer i olika länder”, säger Eva Redhe till Di Digital.

Läs mer: Tidigare Ratos-chefen tar över styrelseklubban i e-handlaren Babyshop

Grundarna kopplades samman av Kungliga Tekniska högskolan, Karolinska Institutet och Stockholms läns landsting i ett gemensamt projekt. Sedan tidigare har Pilloxa plockat in runt 3,5 Mkr i riskkapital från Eva Redhe, affärsmannen Fredrik Sjödin och Thomas Eklund som tidigare var ansvarig för Investors investeringar i life science-sektorn.

Det är extraordinärt att en liten svensk startup har projekt som finansieras till fullo av globala läkemedelsjättar

Med det nya kapitalet har Pilloxa säkrat finansiering fram till nästa sommar. Men deras pillerbox och mjukvaran har redan fått en så kallad CE-märkning som innebär att produkten får säljas i Europa. 

Just nu genomför Pilloxa därför kommersiella tester av pillerboxen. De är finansierade av tre av världens största läkemedelsföretag, enligt vad Pilloxa uppger. Av olika skäl vill företaget ännu inte namnge sina samarbetspartners.

”Det är extraordinärt att en liten svensk startup har projekt som finansieras till fullo av globala läkemedelsjättar. Pilloxa har redan kommit långt med små resurser, vilket ger en god indikation på den stora potentialen i produkten”, säger Eva Redhe.

Pilloxas vd och medgrundare Francesco Mazzotta samt bolagets digitala pillerbox och app.

De kommersiella testerna har tre huvudsakliga fokusområden. Det handlar om transplantation, förmaksflimmer och epilepsi – där det är särskilt viktigt att patienterna medicinerar på rätt sätt. Annars riskerar till exempel patienten att drabbas av en stroke eller att kroppen stöter bort de nya organen.

Inom denna nisch är vi en av första, men jag tror inte att det kommer bli en marknad där en vinnare tar hem allt

Initialt kommer Pilloxa att distribuera produkten till patienter och sjukhus genom läkemedelsbolagen. Bolaget tar en månadskostnad för appens påminnelsefunktion som sin ersättning, vilket alltså innebär återkommande intäkter. Målsättningen är att sätta den färdiga produkten på flera europeiska marknader under 2019.

”Vi kan expandera snabbt genom läkemedelsbolagens muskler och distributionskanaler. Det handlar både om att skala geografiskt och inom olika terapeutiska områden som finns i deras portföljer. Vi riktar oss internationellt redan från början, men med rötterna här i Sverige”, säger Francesco Mazzotta.

Bolagets digitala pillerlåda och app riktar sig särskilt till unga och aktiva personer med kroniska sjukdomar, som faktiskt visat sig vara den patientgrupp som har det allra svårast att följa sin medicinering. 

”Inom denna nisch är vi en av första. Men jag tror inte att det kommer bli en marknad där en vinnare tar hem allt, eftersom det finns så många och stora behov”, säger Francesco Mazzotta.

Läs mer: Sophia Bendz om Spotify-resan: ”Blod, svett och tårar” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies