Hoppa till innehållet

Terranet tar in 25 miljoner och ska till börsen

Terranet har tagit in 25 miljoner kronor och närmar sig ett genombrott i Indien. Samtidigt förbereder mjukvarubolaget en börsintroduktion och en ny investeringsrunda på 100 Mkr.

Terranets vd Pär-Olof Johannesson.
Terranets vd Pär-Olof Johannesson.

Terranet (NTL) utvecklar en teknik för att skicka ljud, bild och data mellan mobila enheter utan att använda wifi, 3G, 4G eller GSM.

Tekniken gör det möjligt att låta mobiler kommunicera utan att använda simkort eller radiomaster – istället för nätinfrastruktur utnyttjas andra mobila enheter som master. Tekniken – som kallas proximal connectivity, närhetsbaserad kommunikation – kan användas för att distribuera film och musik i områden som saknar uppkoppling eller för att låta fordon kommunicera med varandra.

Nyligen stängde Lundabolaget en finansieringsrunda på 25 miljoner kronor där de befintliga ägarna Dan Olofsson, förre Qliktech-vd:n Måns Hultman och Knutsson Holdings finns bland de större investerarna.

Nu befinner vi oss i ett läge där vi är välfinansierade.

”Vi har fyllt emissionen och tar sikte på en börsnotering”, säger Pär-Olof Johannesson (NTL), vd för Terranet.

Inför noteringen förstärks styrelsen och Christian Lagerling, en av investmentbanken GP Bullhounds (NTL) två grundare, går in som ordförande.

Plats i styrelsen tar även den tidigare Microsoft-chefen och Scaladogrundaren Sami Niemi samt Gajinder Vij, produktchef på Intel.

Läs mer: Lundabolag vill skapa loppmarknad för datatrafik

”Nu befinner vi oss i ett läge där vi är välfinansierade. Tidigare har man tagit in kapital för att kunna utveckla infrastrukturen. Nu tar vi in kapital för att accelerera arbetet att få ut våra produkter på marknaden”, säger Christian Lagerling, styrelseordförande för Terranet.

Enligt Christian Lagerling ska man i samband med börsnoteringen, som planeras till början av nästa år, ta in ungefär 100 Mkr.

”Det här är ett av regionens mest lovande bolag. Terranet har blivit mer institutionellt de senaste sex till nio månaderna och det gör att vi har möjlighet att ta in mer kapital från större aktörer.”

Terranet har flera affärsområden, bland annat arbetar man med att skapa en digital loppmarknad för överbliven datatrafik där man för diskussioner med flera ledande operatörer i Europa. Utöver det vill man dels komma in med sin kommunikationsplattform i bilindustrin och dels komma in med sin teknik hos medieleverantörer så att de kan distribuera film till platser som saknar uppkoppling.

”Inom bilindustrin finns en gigantisk marknadsmöjlighet och applikationen för att sälja överbliven datatrafik skulle kunna ta fart redan under slutet av året”, säger Christian Lagerling.

Målet är att vi ska ha en miljon användare under tredje kvartalet.

I affärsområdet som riktar sig till medieleverantörer är Terranet på väg att sluta avtal med det indiska multimediabolaget Telugu One, som ska använda Terranets teknik för att distribuera film och tv.

”Vi siktar på att lansera tjänsten i Indien under första kvartalet 2017 och målet är att vi ska ha en miljon användare under tredje kvartalet”, säger Pär-Olof Johannesson.

Terranet omsatte i fjol 3,7 Mkr och gjorde en förlust på 17,9 Mkr.

Bolaget har hittills tagit in 175 Mkr i riskkapital.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera