Hoppa till innehållet

Tesla-chef tar plats i Stordalens el-app – omsätter elva miljoner

Tibber, som backas av bland andra Petter Stordalen, har tagit in Teslas chef för affärsutveckling i Europa i styrelsen. Bolaget omsatte drygt 11 miljoner kronor under 2017.

Petter Stordalen.
Petter Stordalen.Foto: Junge, Heiko

Svensk-norska startup-bolaget Tibber utvecklar en tjänst där smarta algoritmer ska sänka elkostnaderna för kunder genom bolagets app. I november förra året hade man runt 10 000 användare. 

Nu tar Teslas affärsutvecklingschef i Europa en plats i bolagets styrelse, enligt bolaget är det ett steg i Tibbers ambition om att bli ledande inom laddning av elfordon, det framgår av ett pressmeddelande.

Samtidigt har Di Digital tagit del av Tibbers färska årsredovisning för det svenska dotterbolaget som berättar att omsättningen uppgick till 1,1 miljoner kronor under 2017. I hela koncernen landade dock intäkterna på 11 Mkr, enligt vad bolaget uppger.

På sista raden gjorde det svenska bolaget en förlust på cirka 200 000 kronor i fjol, samtidigt som hela Tibber-koncernen noterade ett minusresultat på 2 Mkr.

Läs mer: Petter Stordalen fortsätter att ösa pengar över el-appen Tibber 

Sedan tidigare har Tibber tagit in runt 40 miljoner kronor i investeringar. Bland andra finns Petter Stordalen och svenska riskkapitalbolaget Wellstreet bland investerarna.

Tibbers app ska göra det möjligt för elbilsägare att ladda sina bilar när elpriserna är som lägst, just genom att algoritmer scannar av priserna och sätter igång laddningen när priserna sjunker.

Enligt bolaget ska elbilsägare kunna reducera elkostnaderna med 20 procent jämfört med andra lösningar.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera