Hoppa till innehållet

Tesla tvingas försvara Elon Musks aktiebonus i domstol

Teslas styrelse godkände i fjol ett frikostigt bonusprogram till sin vd Elon Musk som kan bli värt 25 miljarder kronor. Nu väljer en aktieägare att dra bolaget inför domstol då denne anser att Elon Musk inte är värd pengarna.

Elon Musk på Teslas fabrik i Tilburg, Nederländerna, under 2015.
Elon Musk på Teslas fabrik i Tilburg, Nederländerna, under 2015.Foto: Håkan Matson (Di).

Teslas styrelse kommer att i en rättsprocess behöva försvara vd:n Elon Musks enorma ersättningspaket som röstades igenom 2018.

Det har en domare i Delaware beslutat efter att en stämningsansökan lämnats in av en aktieägare, rapporterar CNBC.

Ersättningspaketet är värt 2,6 miljarder dollar, motsvarande 25 miljarder kronor, och består av aktier i bolaget.

Den klagande aktieägaren anser att det orättvist berikar Tesla-chefen.

Läs mer: Elon Musk täljer guld på Tesla – får nytt bonusprogram 

Optionsprogrammet är kopplat till hur Teslas marknadsvärde, intäkter och rörelseresultat utvecklar sig över de kommande tio åren. 

Elon Musks kompensationspaket godkändes med 73 procent av aktieägarnas röster vid bolagsstämman 2018. Men förslaget var kontroversiellt och några institutionella investerare röstade nej. 

Optionsprogrammet är Elon Musks enda ersättning från Tesla. Som vd på bolaget tar han inte ut någon lön eller annan form av kompensation.

(Finwire/Di Digital)

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera