Hoppa till innehållet

Tidigare toppchef går till hårt angrepp mot Google

Google har på senare tid förlorat sin moraliska kompass, hävdar bolagets tidigare chef för internationella relationer.

Ross LaJeunesse under 2013 och Googles huvudkontor i Kalifornien.
Ross LaJeunesse under 2013 och Googles huvudkontor i Kalifornien.Foto: Andrew Harrer och Benny Marty.

Det är i en längre bloggpost på sajten Medium som den tidigare Google-chefen Ross LaJeunesse – som lämnade bolaget i fjol – vädrar sitt missnöje mot sökjätten.

”Massiva techbolag som Google kan inte längre tillåtas operera relativt fritt från statlig översyn”, skriver Ross LaJeunesse, som började sin anställning på bolaget 2008 och på slutet var dess globala chef för internationella relationer.

Själv hävdar han att han fått goda vitsord i sin roll, men att hans tjänst ändå togs bort vid en ”omorganisation”. Det han vänder sig mot är bland annat att sökjätten på senare tid har låtit jakten på vinster gå före respekten för mänskliga rättigheter.

När han lämnade Google var bolagets kända motto ”don't be evil” inte längre en reflektion av bolagets värderingar skriver han, utan ”bara ännu ett marknadsföringsverktyg”.

Problemen började i den sparkade chefens mening när de båda grundarna Larry Page och Sergej Brin började kliva tillbaka till förmån för nya chefer. ”Att slå vinstestimaten varje kvartal blev den högsta prioriteringen” blev då den högsta prioriteringen.

Som exempel på hur Google-kulturen förändrats genom åren tar han upp sökjättens inställning till den kinesiska marknaden.

Googles hårt kritiserade projekt ”Dragonfly” som var ett försök att bygga en sökmotor skräddarsydd för landet – komplett med censureringsverktyg – uppgavs i fjol ha lagts ned. Detta först efter att många anställda sparkat bakut och den amerikanska kongressen börjat ställa frågor. Ross LaJeunesse ställer detta i kontrast med att Googles söktjänst 2010 lämnade Kina i protest mot landets censurlagar. 

”Även om det var svårt så var jag oerhört stolt över den principfasthet som bolaget visade när de fattade det beslutet”, skriver han.

Läs mer: Google skrotar planer på kontroversiell sökmotor i Kina

Ross LaJeunesse kritiserar också att Googles molndivision gör affärer med Saudiarabien och att, som han hävdar, bolaget skjutit ned hans försök att formalisera ett program för mänskliga rättigheter.

Efter att ha lämnat sökjätten har Ross LaJeunesse slagit in på en ny karriär som politiker. Sedan en tid tillbaka kandiderar han för att bli senator i delstaten Maine för demokraterna.

Google har i ett uttalande försvarat sig mot Ross LaJeunesses kritik och menar att bolaget har ett ”orubbligt engagemang” för mänskliga rättigheter.

Läs även: Google slutar ducka skatt genom ”dubbla irländaren”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera