Eyetrackingbolaget Tobii ökar sin omsättning med ett försämrat rörelseresultat under tredje kvartalet. Vid klockan 10.40 på torsdagen hade Tobii-aktien fallit med hela 11,4 procent. (Följ kursen här.)
Intäkterna uppgick till 312,9 miljoner kronor, en ökning med 25 procent mot föregående år. Justerat för valutaeffekter motsvarar det en tillväxt på 14 procent.
Det stora dragloket under kvartalet var bolagets dominerande affärsområde Tobii Dynavox, som tillverkar kommunikationshjälpmedel för personer med funktionsvariationer.
Den organiska tillväxten inom segmentet landade på 21 procent, justerat för valutaeffekter.
”Det innebär att det blev Tobii Dynavox starkaste kvartal någonsin. För ungefär ett år sedan lanserade vi flera nya produkter som nu börjat få ordentligt fäste på marknaden. Särskilt starkt gick den amerikanska marknaden med våra pekskärmsprodukter”, säger vd:n Henrik Eskilsson till Di Diigtal.
Under kvartalet förvärvade Tobii det brittiska mjukvarubolaget Smartbox för 130 Mkr, en affär som Henrik Eskilsson beskriver som "strategiskt viktig".
Läs mer: Tobii förvärvar mjukvarubolag för 130 miljoner
Affärsområdet Tobii Pro, som tar fram forskningslösningar för ögonspårning, såg däremot en avmattad tillväxttakt. Försäljningen ökade enbart med 1 procent under det tredje kvartalet.
”Det var väntat. Vi har sett en fantastisk rakettillväxt inom Pro under det senaste året, vilket beror på en stark underliggande efterfrågan i marknaden. Utöver det har vi fått en extra tillväxt på grund av att vi tagit över stora delar av vår tidigare konkurrent SMI:s kundbas. Just i tredje kvartalet förra året hade vi dessutom en stor engångseffekt i försäljningen, vilket gör jämförelsetalen extra tuffa just det här kvartalet”, säger Henrik Eskilsson.
Både Tobii Dynavox och Tobii Pro är lönsamma och redovisar positiva rörelseresultat. Koncernens samlade förlust på totalt 59,6 Mkr under kvartalet kan därmed härledas till det minsta affärsområdet Tobii Tech.
Det innebär att förlusterna återigen ökar, efter ett andra kvartal med minskade kostnader. Henrik Eskilsson upprepar samtidigt Tobiis målsättning om att hela koncernen ska vara lönsam på rörelseresultatsnivå vid 2020. Vid utgången av det tredje kvartalet hade bolaget en nettokassa på 338 Mkr.
Tobii Tech arbetar med att integrera ögonstyrning i pc-gaming, e-sport och VR. Henrik Eskilsson motiverar de ökade utgifterna inom segmentet med att han ser stor potential på längre sikt.
”Tobii Tech befinner sig ännu i en tidig fas med relativt låga intäkter. Visst ökar de, men den fulla potentialen ligger fortfarande längre fram, i takt med att kunder kommer ut med produkter med vår teknik under 2019, 2020 och framåt”, säger han.
Henrik Eskilsson understryker att organisationen inom Tobii Tech nu klarar av att möta upp efterfrågan, och att den inte ska expandera särskilt mycket mer framöver.
”Värt att lyfta fram är att vi tecknat avtal med en av världens ledande tillverkare av VR-headsets. Produktlanseringen ligger lite längre fram i tiden, först under 2019, men det är kvitto på att vi är rätt ute”, säger Henrik Eskilsson.
Läs mer: Tobii-grundare startar nytt VC-bolag med avhoppare från Moor