Hoppa till innehållet

Tobii ökar förlusterna – men tungt affärsområde slår tillväxtrekord

Efter ett andra kvartal med minskade kostnader ökar techbolaget Tobii sina förluster igen. Men samtidigt slog det största affärsområdet, Tobii Dynavox, tillväxtrekord med en försäljningsökning på 21 procent.

Ett av Tobiis hjälpmedel och vd:n Henrik Eskilsson.
Ett av Tobiis hjälpmedel och vd:n Henrik Eskilsson.

Eyetrackingbolaget Tobii ökar sin omsättning med ett försämrat rörelseresultat under tredje kvartalet. Vid klockan 10.40 på torsdagen hade Tobii-aktien fallit med hela 11,4 procent. (Följ kursen här.)

Intäkterna uppgick till 312,9 miljoner kronor, en ökning med 25 procent mot föregående år. Justerat för valutaeffekter motsvarar det en tillväxt på 14 procent.

Det stora dragloket under kvartalet var bolagets dominerande affärsområde Tobii Dynavox, som tillverkar kommunikationshjälpmedel för personer med funktionsvariationer. 

Den organiska tillväxten inom segmentet landade på 21 procent, justerat för valutaeffekter.

”Det innebär att det blev Tobii Dynavox starkaste kvartal någonsin. För ungefär ett år sedan lanserade vi flera nya produkter som nu börjat få ordentligt fäste på marknaden. Särskilt starkt gick den amerikanska marknaden med våra pekskärmsprodukter”, säger vd:n Henrik Eskilsson till Di Diigtal.

Under kvartalet förvärvade Tobii det brittiska mjukvarubolaget Smartbox för 130 Mkr, en affär som Henrik Eskilsson beskriver som "strategiskt viktig". 

Läs mer: Tobii förvärvar mjukvarubolag för 130 miljoner 

Affärsområdet Tobii Pro, som tar fram forskningslösningar för ögonspårning, såg däremot en avmattad tillväxttakt. Försäljningen ökade enbart med 1 procent under det tredje kvartalet.

”Det var väntat. Vi har sett en fantastisk rakettillväxt inom Pro under det senaste året, vilket beror på en stark underliggande efterfrågan i marknaden. Utöver det har vi fått en extra tillväxt på grund av att vi tagit över stora delar av vår tidigare konkurrent SMI:s kundbas. Just i tredje kvartalet förra året hade vi dessutom en stor engångseffekt i försäljningen, vilket gör jämförelsetalen extra tuffa just det här kvartalet”, säger Henrik Eskilsson.

Både Tobii Dynavox och Tobii Pro är lönsamma och redovisar positiva rörelseresultat. Koncernens samlade förlust på totalt 59,6 Mkr under kvartalet kan därmed härledas till det minsta affärsområdet Tobii Tech.

Det innebär att förlusterna återigen ökar, efter ett andra kvartal med minskade kostnader. Henrik Eskilsson upprepar samtidigt Tobiis målsättning om att hela koncernen ska vara lönsam på rörelseresultatsnivå vid 2020. Vid utgången av det tredje kvartalet hade bolaget en nettokassa på 338 Mkr.

Tobii Tech arbetar med att integrera ögonstyrning i pc-gaming, e-sport och VR. Henrik Eskilsson motiverar de ökade utgifterna inom segmentet med att han ser stor potential på längre sikt.

”Tobii Tech befinner sig ännu i en tidig fas med relativt låga intäkter. Visst ökar de, men den fulla potentialen ligger fortfarande längre fram, i takt med att kunder kommer ut med produkter med vår teknik under 2019, 2020 och framåt”, säger han.

Henrik Eskilsson understryker att organisationen inom Tobii Tech nu klarar av att möta upp efterfrågan, och att den inte ska expandera särskilt mycket mer framöver.

”Värt att lyfta fram är att vi tecknat avtal med en av världens ledande tillverkare av VR-headsets. Produktlanseringen ligger lite längre fram i tiden, först under 2019, men det är kvitto på att vi är rätt ute”, säger Henrik Eskilsson.

Läs mer: Tobii-grundare startar nytt VC-bolag med avhoppare från Moor 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera