Hoppa till innehållet

Tobii om avtalet med jätten: ”Ett kraftfullt samarbete”

Tobiis VR-avtal med chipjätten Qualcomm innebär stora möjligheter till framtida intäktskällor, uppger affärområdeschefen Oscar Werner. Efter beskedet tog aktien ett glädjeskutt på börsen.

Oscar Werner, affärsområdeschef Tobii Tech.
Oscar Werner, affärsområdeschef Tobii Tech.Foto: Press

Tobii har ingått ett samarbete med chiptillverkaren Qualcomm för VR och AR. Avtalet innebär att Tobiis algoritmer och hårdvarudesign för eyetracking kan integreras i en av Qualcomms processorer, Snapdragon 845 Mobile VR Platform.

Qualcomms processor säljs senare till tillverkare av mobila headsets för VR och AR.

”Det innebär att våra algoritmer är förkvalificerade i processorn. När VR- eller AR-tillverkaren vill ha eyetracking i sin produkt kommer Tobii att vara det enklaste och snabbaste valet. Qualcomm kommer också att marknadsföra vår teknik eftersom att den redan är testad och fungerar”, säger Oscar Werner, affärsområdeschef för Tobii Tech, till Di Digital.

Läs mer: Tobii köper brittiskt bolag

Avtalet med Qualcomm är inte exklusivt, vilket innebär att tillverkarna kan välja att köpa in en annan ögonstyrningsteknik än Tobiis till sina headsets.

”Men i praktiken blir vi det standardmässiga valet. Så vitt vi vet är Tobii det enda eyetracking-företag som kan erbjuda den här typen av teknik i dag för VR och AR för Qualcomms processorer”, säger Oscar Werner.

Intäkterna kommer Tobii att hämta direkt från headset-tillverkarna när man licensierar ut sin teknik. Det kommer således inga direkta intäkter från det nytecknade avtalet med Qualcomm.

”Jag tycker att det här är ett mycket kraftfullt samarbete. Det ger oss möjlighet att på en och samma gång, via Qualcomm, adressera ytterligare 8 till 10 tillverkare”, säger Oscar Werner.

Han tillägger att tekniken är redo att börja säljas till tillverkarna redan nu. Men eftersom att de har längre cykler i sin produktutveckling kan det dröja innan ögonstyrning finns tillgängligt i headsets på konsumentmarknaden.

Läs mer: Tobii stegrade förlusterna under 2017 

Ögonstyrningsteknik kommer att implementeras fullt ut i nästa generations VR- och AR-headsets, som är trådlösa, enligt Oscar Werner. Denna marknad befinner sig ännu i sin linda men vid 2021 beräknas drygt 28 miljoner sladdlösa enheter säljas i hela världen, främst till privatpersoner för nöjeskonsumtion. En majoritet av de fristående headset som redan i dag finns på marknaden har processorer från Qualcomm, enligt Tobii.

Tobii har tidigare sagt att bolaget söker fem stora partnerskap inom VR, varav de första headseten väntas komma ut i slutet av 2018 och sedan under 2019. Enligt Oscar Werner är Qualcomm en av de fem.

”Det är otroligt roligt att vi som ett svenskt techbolag kan göra affärer med den här typen av extremt kraftfulla amerikanska spelare. De ligger i framkant i den globala konsumentelektronikindustrin”, säger Oscar Werner. 

I första hand är Qualcomm världens största leverantör av chip och processorer till smartphones. 

”Vi kan ju hoppas att göra något liknande med smartphones framöver, men det här samarbetet handlar enbart om VR och AR”, understryker Oscar Werner.

Nyheten fick bolagets aktie att rusa med över 7 procent på Stockholmsbörsen under morgonen.

Läs mer: Tobii presenterar nya spel med eyetracking 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera