Hoppa till innehållet

Tobiis brittiska förvärv granskas: Oro om högre priser

Tobiis förvärv av det brittiska mjukvarubolaget Smartbox har stött på problem. Affären riskerar nu att hårdgranskas av konkurrensmyndigheter efter en oro om högre priser på marknaden. 

Tobiis grundare John Elvesjö, Henrik Eskilsson och Mårten Skogö.
Tobiis grundare John Elvesjö, Henrik Eskilsson och Mårten Skogö.Foto: Rickard Kilström

Det svenska ögonsensorbolaget Tobiis TOBII +0,64%Dagens utveckling förvärv av brittiska Smartbox riskerar en så kallad fas-2 utredning hos den brittiska konkurrensmyndigheten, CMA.

CMA har funnit att Tobiis förvärv av Smartbox reducerar alternativen för kunder, samt leder till högre priser och reducerad innovation.

Myndigheten uppger att man därför tänker dra igång en djupingående utredning, fas 2, om företagen misslyckas med att stilla dess oro.

Tobii och Smartbox har fram till den 1 februari att presentera lösningar på CMA:s bekymmer, annars inleds en fas 2-utredning av affären, heter det.

Det svenska börsbolaget uppgav i oktober att man hade avsikt att sälja båda bolagens produkter – och att man inte ansåg att uppköpet skulle påverka situationen för kunder och användare på den brittiska marknaden.

Läs mer: Tobii tecknar avtal med teknikjätte: ”Den största milstolpen hittills” 

”Därför har vi gjort bedömningen att det här inte på något sätt påverkar konkurrenssituationen. Vi får se vad CMA kommer fram till men det är i alla fall vår bedömning", sade kommunikationschefen Sara Hyléen då till Finwire.

Tobiis förvärv av Smartbox är värt 130 miljoner kronor och aviserades i slutet av augusti. Affären betalades kontant genom lånefinansiering. 

Tanken var att Smartbox fullt ut skulle integreras i Tobiis största affärsområde, Tobii Dynavox, den 1 oktober i fjol. Bolaget uppger nu att man kommer hålla varumärkena och verksamheterna åtskilda tills utredningen är avslutad, och att man samarbetar med CMA under den fortsatta processen.

Läs mer: Tobii förvärvar mjukvarubolag för 130 miljoner 

(Finwire/Di Digital)

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera