Hoppa till innehållet

Tokrusning efter appar i nedstängt Italien

Från 300 till över 50 000 nedladdningar per dag. Appar för fjärrarbete och utbildning laddas ned som aldrig förr i ett Italien som nu är helt satt i karantän.

Turister vid Colosseum i Rom innan coronautbrottet.
Turister vid Colosseum i Rom innan coronautbrottet.Foto: Martina Holmberg / TT

Näst efter Kina har Italien drabbats hårdast av coronaviruset. Det har bland annat fått följden att skolor och universitet i Iandet hålls stängda sedan en tid tillbaka. Steg för steg har karantänen dessutom omfattats till att sedan i måndags omfatta hela landet.

Läs mer: Hela Italien sätts i karantän – ”stanna hemma”

Viruset – och reaktionerna mot det – får antalet nedladdningar av utbildnings- och affärsappar att rusa på App Store och Google Play i Italien. Det visar data från den amerikanska marknadsanalysfirman Sensor Tower som Di Digital har tagit del av. 

En app som sticker ut är Google Hangouts Meet, sökjättens lösning för videokonferenser, som har haft över 50 000 nedladdningar per dag i Italien sedan 4 mars. Dessförinnan laddades den ned omkring 300 gånger per dag.

”Trenden med växande nedladdningssiffror för utbildnings- och affärsappar liknar den som vi har sett i Kina. Miljontals människor sitter i karantän och skolorna är stängda. Då blir de här apparna en tillfällig lösning för att hålla igång produktiviteten”, säger Craig Chapple, som är strateg för mobilindustrin vid Sensor Tower i London, till Di Digital.

Andra videokonferensappar som Zoom och Microsoft Teams ökar också starkt, liksom utbildningsappar som Google Classroom, Edmodo och Weschool.

Läs även: Deras virtuella kontor lockar fler – svenskt startupbolag ser coronaeffekt

Totalt ökade nedladdningen av appar i kategorin utbildning med drygt 80 procent första veckan i mars jämfört med veckan innan. I affärssegmentet var samma siffra knappt 95 procent.

Även i Kina har nedladdningarna av bland annat konferensappar ökat lavinartat i spåren av coronaviruset.

Läs även: Corona tvingar Kina jobba hemifrån

På Sensor Towers globala topplista för februari över nedladdningar på App Store har exempelvis de kinesiska kommunikationstjänsterna Dingtalk och Tencent Conference tagit sig in.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera