Domstolar i Spanien, Tyskland, Nederländerna och Frankrike har redan slagit fast att samåkningstjänster som UberPOP bryter mot lagen. Det amerikanska bolaget stoppade nyligen sin verksamhet i Frankrike, ungefär ett halvår efter att förbudet infördes.
Även i Sverige ställer lagen hårda krav på den som vill livnära sig som taxiförare. Förare ska genomgå praktiska prov och få sin lämplighet kontrollerad av Transportstyrelsen innan de får sitt taxikörkort.
Det betyder att UberPOP sannolikt skulle förbjudas även här, om tjänstens laglighet prövades av en domstol.
“Rättsväsendet borde komma till den slutsatsen vid en eventuell prövning, det är min uppfattning. Jag har mycket svårt att tänka mig att man skulle se detta som någonting annat än yrkesmässig transportverksamhet”, säger Bo Göingberg, utredare vid Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen har tidigare kritiserat Uber för att bolagets förare kör utan taxameter. Huvudproblemet med samåkningstjänsten UberPOP är ett annat: Att förarna kör utan taxikörkort. Det till skillnad från "vanliga" Uber-förare, som alla är legitimerade taxichaufförer.
“Reglerna är skrivna ur ett kundperspektiv. Taxikunder är ofta i en väldigt utsatt situation, ensamma med en förare och på udda tider. Det handlar om säkerhet och trygghet för passageraren”, säger Bo Göingberg.
Vissa undantag finns i lagen, till exempel för de som vill samåka till eller från jobbet. Men enligt Bo Göingberg är det tydligt att UberPOP inte uppfyller de kraven.
“Det är ganska långsökt att den här föraren som kör för UberPOP skulle få kontakt enbart med kollegor från sitt jobb”, säger Bo Göingberg.
Läs även: Ubers förarkontroller är en bluff