Hoppa till innehållet

Truecaller lanserar Swish-betalningar i Sverige

Svenskgrundade kommunikations-appen Truecaller har redan 250 miljoner användare i världen och mobila betallösningar i Indien. Nu lanserar man ett samarbete med Swish i Sverige.

Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.
Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.Foto: Hampus Andersson

Truecaller grundades 2009 av KTH-vännerna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam. Sedan dess har man tagit in cirka 750 miljoner kronor i riskkapital, enligt Nordic Tech List, och vuxit i raketfart. 

Under de tidiga åren beskrevs bolaget ofta som en ”telefonbok på nätet”. Och tillväxten tog fart i Indien och andra länder som inte hade samma traditioner med telefonkataloger som man har i Sverige.

Idag är Truecaller en kommunikations-app med 250 miljoner användare i världen och en tillväxt på 300000 användare per dag. Indien står för hälften av användarbasen och Afrika är, som kontinent, den näst största marknaden. 

Det är dock i Indien som den mest avancerade versionen av Truecaller finns. Där har man sedan i fjol ett utvecklat system för betalningar mellan användare, och för betalningar i butik.

I Sverige har Truecaller drygt en halv miljon aktiva användare, varav de flesta använder tjänsten som nummerpresentatör och spamfilter för sms. Men man vill växa.

”Vi ska dubbla inom två år”, säger Nick Larsson, chef för strategiska partnerskap för Truecaller. 

Nick Larsson, chef för strategiska partnerskap för Truecaller.
Nick Larsson, chef för strategiska partnerskap för Truecaller.Foto: Petter Berg

Som ett led i den ambitionen lanserar man nu ett samarbete med Swish, storbankernas egen betaltjänst som används av över hälften av Sveriges befolkning. Från och med i dag, torsdag, blir det därmed möjligt att skicka pengar direkt via Truecallers telefonbok. Som användare kan man även snabbt skanna ett nummer och överföra pengar med hjälp av appens ”nummerskannings-funktion”.

”Swish är den dominanta spelaren i Sverige. Det är en pålitlig tjänst med en stor användarbas och nöjda användare. Med andra ord en naturlig partner för oss”, säger Nick Larsson, chef för strategiska partnerskap för Truecaller.

Truecaller betalar ingenting för att få tillgång till Swish, som fortfarande är en gratistjänst för privatpersoner. Satsningen syftar således främst till att bredda användandet för båda parter. 

”Det är kul att se att Swish adderar värde för både Truecallers och Swishs användare. Vi hoppas att app-till-app funktionaliteten möjliggör enkla betalningar i fler situationer”, säger Anna-Lena Wretman, vd för Getswish.

Läs mer: Han blir chef när Truecaller öppnar i Nairobi 

Enligt Nick Larsson är samarbeten en viktig del i Truecallers tillväxtstrategi. Målet är att utveckla appen och konkurrera med kinesiska Wechat, Facebook-ägda Whatsapp, och betaltjänster från Google och Apple. Dessa jättar har kommit olika långt med att kombinera kommunikation, betalningar och andra tjänster som taxibokning i mobilen. 

”Rent produktmässigt är det mycket vi tittar på just nu. Vi har ju spamfilter för sms, samma sak kan behövas inom andra områden och vi har en bra algoritm för detta. Vår ambition är att göra kommunikationen så enkel och friktionsfri som möjligt för våra användare”, säger Nick Larsson. 

Ska ni lansera chatt?

”Vi tittar på många olika områden. Bland annat har vi lanserat flash-meddelanden som fyller hela skärmen, men försvinner efter någon minut. Man kanske vill skicka en flash med orden "på väg hem" och visa på en karta var man är, till exempel.”

Läs mer: Googles indiska Swish ska ta fajten med Truecaller 

När blir ni lönsamma?

"Vi ska kunna bli lönsamma på månadsbasis i år, bara på annonsering. Men vi ser även en enorm uppsida på vår premiumtjänst Truecaller Pro.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera