Truecaller grundades 2009 av KTH-vännerna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam. Sedan dess har man tagit in cirka 750 miljoner kronor i riskkapital, enligt Nordic Tech List, och vuxit i raketfart.
Under de tidiga åren beskrevs bolaget ofta som en ”telefonbok på nätet”. Och tillväxten tog fart i Indien och andra länder som inte hade samma traditioner med telefonkataloger som man har i Sverige.
Idag är Truecaller en kommunikations-app med 250 miljoner användare i världen och en tillväxt på 300000 användare per dag. Indien står för hälften av användarbasen och Afrika är, som kontinent, den näst största marknaden.
Det är dock i Indien som den mest avancerade versionen av Truecaller finns. Där har man sedan i fjol ett utvecklat system för betalningar mellan användare, och för betalningar i butik.
I Sverige har Truecaller drygt en halv miljon aktiva användare, varav de flesta använder tjänsten som nummerpresentatör och spamfilter för sms. Men man vill växa.
”Vi ska dubbla inom två år”, säger Nick Larsson, chef för strategiska partnerskap för Truecaller.
Som ett led i den ambitionen lanserar man nu ett samarbete med Swish, storbankernas egen betaltjänst som används av över hälften av Sveriges befolkning. Från och med i dag, torsdag, blir det därmed möjligt att skicka pengar direkt via Truecallers telefonbok. Som användare kan man även snabbt skanna ett nummer och överföra pengar med hjälp av appens ”nummerskannings-funktion”.
”Swish är den dominanta spelaren i Sverige. Det är en pålitlig tjänst med en stor användarbas och nöjda användare. Med andra ord en naturlig partner för oss”, säger Nick Larsson, chef för strategiska partnerskap för Truecaller.
Truecaller betalar ingenting för att få tillgång till Swish, som fortfarande är en gratistjänst för privatpersoner. Satsningen syftar således främst till att bredda användandet för båda parter.
”Det är kul att se att Swish adderar värde för både Truecallers och Swishs användare. Vi hoppas att app-till-app funktionaliteten möjliggör enkla betalningar i fler situationer”, säger Anna-Lena Wretman, vd för Getswish.
Läs mer: Han blir chef när Truecaller öppnar i Nairobi
Enligt Nick Larsson är samarbeten en viktig del i Truecallers tillväxtstrategi. Målet är att utveckla appen och konkurrera med kinesiska Wechat, Facebook-ägda Whatsapp, och betaltjänster från Google och Apple. Dessa jättar har kommit olika långt med att kombinera kommunikation, betalningar och andra tjänster som taxibokning i mobilen.
”Rent produktmässigt är det mycket vi tittar på just nu. Vi har ju spamfilter för sms, samma sak kan behövas inom andra områden och vi har en bra algoritm för detta. Vår ambition är att göra kommunikationen så enkel och friktionsfri som möjligt för våra användare”, säger Nick Larsson.
Ska ni lansera chatt?
”Vi tittar på många olika områden. Bland annat har vi lanserat flash-meddelanden som fyller hela skärmen, men försvinner efter någon minut. Man kanske vill skicka en flash med orden "på väg hem" och visa på en karta var man är, till exempel.”
Läs mer: Googles indiska Swish ska ta fajten med Truecaller
När blir ni lönsamma?
"Vi ska kunna bli lönsamma på månadsbasis i år, bara på annonsering. Men vi ser även en enorm uppsida på vår premiumtjänst Truecaller Pro.”