Hoppa till innehållet

Han blir chef när Truecaller öppnar i Nairobi

Truecaller öppnar kontor i Nairobi och utser Zakaria Hersi till chef för partnerskap i hela Afrika. ”Vi konkurrerar med Facebook och Google”, säger Kinnevik-veteranen.

Zakaria Hersi rekryteras till svenska Truecaller. Hans bas blir Nairobi.
Zakaria Hersi rekryteras till svenska Truecaller. Hans bas blir Nairobi.Foto: Amanda Lindgren

Den svenska kommunikationsappen Truecaller har fler än 100 miljoner aktiva användare med Indien som största marknad.

På senare år har appen vuxit även i flera afrikanska länder, där den främst används för att blockera oönskade samtal och sms. Truecaller har i dag 50 miljoner användare i Afrika som helhet, meddelar bolaget på tisdagen.

”För Truecaller är Afrika vad Indien var för två år sedan. I Kenya är vi till exempel bland de topp tre apparna. Vi konkurrerar med Facebook och Google”, säger Zakaria Hersi på telefon från Nairobi.

Läs mer: Truecaller-grundaren: ”Sverige kan bättre än att stänga gränserna” 

I Kenya har Truecaller sex miljoner användare med en tillväxttakt på 35 procent det senaste året.

Med bas i huvudstaden ska Zakaria Hersi utveckla Truecallers affär på den afrikanska marknaden. Det handlar om att koppla på annonsörer och att utveckla tjänster som når de miljontals personer som inte äger smarta telefoner.

”Potentialen är stor här. Det finns inte många annonsplattformar för mobilen som Truecaller. Ju mer medelklassen börjar använda smartphones desto mer exponering kan vi erbjuda”‚ säger Zakaria Hersi.

På sikt kommer Truecaller-appen att handla om mer än att filtrera bort samtal och sms i Afrika, säger Zakaria Hersi. I Indien erbjuder Truecaller både videosamtal och pengaöverföringar som liknar svenska Swish.

Truecallers huvudmarknader i Afrika är i dag Kenya, Nigeria och Sydafrika.

”Jag ska lyssna på den lokala marknaden och komma på nya tjänster som talar till användarna här”, säger Zakaria Hersi.

Truecaller ställde om sin affärsmodell i slutet av 2015. Den kraftiga användartillväxten behövde kompletteras av någon form av intäkter.

Följande år drog Truecaller in cirka 50 miljoner kronor i intäkter. I oktober spådde Truecallers vd Alan Mamedi att intäkterna skulle kunna bli tre gånger så höga under 2017.

Bolagets Nairobi-kontor består än så länga bara av Zakaria Hersi men han räknar med att det kan ändras fort.

När han var med och lanserade Blocket-kopian Efritin, som drevs av Kinnevikägda Saltside (NTL), i Nigeria växte hans team till 150 personer inom loppet av fem månader.

På Stockholms startupscen är Zakaria Hersi känd som initiativtagare till Orten.io, med syftet att utbilda unga personer i svenska förorter i programmering och sammanföra dem med arbetsgivare.

Läs mer: Zakaria Hersi ska hitta programmeratalanger i förorten 

”Vi började med tio personer. Fem klarade vårt program och tre har fått jobb. Det är inga större volymer men det är något jag har gjort från scratch. Att hjälpa tre personer till arbete känns förstås bra.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera