Hoppa till innehållet

Tung techprofil blir riskkapitalpartner

Riskkapitalbolaget Luminar Ventures tar in närmare 600 miljoner kronor i sin första fond. Samtidigt blir Klarna- och Dice-veteranen Linda Höglund bolagets tredje partner. 

Linda Höglund, ny partner på Luminar Ventures.
Linda Höglund, ny partner på Luminar Ventures.

Riskkapitalbolaget Luminar Ventures (NTL) grundades i början 2018. Bakom fonden står bland andra ängelinvesterarna Magnus Bergman och Jacob Key, känd som en tidig investerare i Truecaller TRUE B +2,56%Dagens utveckling, samt den statligt finansierade inkubatorn Sting (Stockholm Innovation and Growth). 

Sedan dess har man genomfört åtta investeringar i unga startupbolag, som Insurello och Mindler. Ett av bolagen, Instabridge, har redan hunnit gå i konkurs. 

Läs mer: Instabridge konkursbo köps upp 

”Vi tyckte Instabridge var en spännande investering i ett bolag med ett duktigt team. De hade stora ambitioner om att crowdsourca wifi-hotspots och erbjuda mobil dataaccess billigt i hela världen. Men de behövde mycket kapital och lyckades inte säkra finansieringen i nästa runda”, säger Jacob Key.

Nu står det klart att Luminar Ventures tagit in närmare 600 miljoner kronor i andra stängningen av sin första fond. Vilka som investerat är ännu hemligt, men enligt Jacob Key rör det som om institutionella investerare med bas i Sverige. 

Jag har jobbat som entreprenör och finanschef för flera bolag som blivit unicorns.

Samtidigt står det klart att Linda Höglund blir bolagets tredje partner. Hon har varit en del av Luminar Ventures investeringsgrupp sedan starten. 

”Luminars mål är att fylla ett hål på marknaden. Många svenska riskkapitalbolag har gått bra och börjat investera i större summor. Vi går in tidiga faser, seed och pre-seed. Vi vill vara en brygga mellan ängelinvesterare och A-rundorna”, säger hon.

Linda Höglund har en bakgrund som entreprenör och var som 23-åring en av grundarna bakom det hajpade it-bolaget Bluefactory 1999. 

Hon var även finanschef och vice vd på spelutvecklaren Dice från 2002 till 2006. Efter EA:s köp av Dice 2006 var hon finanschef koncernens europeiska speldivision fram till 2010. 

Sedan dess var hon finanschef på Klarna (2011-2014) och finanschef på Grab, Sydostasiens svar på Uber, under 2016 och 2017.

När Luminars grundare hörde av sig 2017 bodde hon i Singapore. 

”Jag har jobbat som entreprenör och finanschef för flera bolag som blivit unicorns. Jag har en passion för att bygga bolag och hjälpa dem skala upp. Det är superspännande att jobba nära alla på den nordiska startupscenen”, säger hon. 

Hon betonar att Luminar Ventures jobbar hands on med de bolag man investerar i. Luminar Ventures har bland annat erbjudigt workshops inom tillväxt och byggt ett community omkring sig. 

”Vi hjälper entreprenörer bygga team och bistår med expertis inom teknik, strategi, finans och juridik”, säger hon.

Det kommande året siktar Luminar Ventures på att investera i nästan ett bolag per månad.

”Vi siktar på att investera i tio bolag per år. Vi har fortfarande mycket stark syn på såddinvesteringar. Vi ser hur allt fler erfarna entreprenörer startar nya bolag”, säger Jacob Key.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera