Hoppa till innehållet

Uber Eats till 100 nya städer

Uber storsatsar på leveransappen Uber Eats inför stundande börsnoteringen. Tjänsten intar nu 100 nya städer, meddelar bolaget.

Foto: Lee Jin-man

Uber ska expandera sin tjänst för utkörning av mat till 100 nya städer runt om i Europa, Mellanöstern och Afrika. Det beskedet ger bolaget efter att Ubereats-appen under förra året genererat vinst i en fjärdedel av städerna där tjänsten i dag finns, rapporterar Financial Times.

Läs mer: Hennes uppdrag: Hantera Ubers kris

I en intervju med tidingen säger Ubers logistikchef, Jason Droege, att Uber Eats har varit "mer framgångsrikt än vi trott". Det gör att matleveranstjänsten nu spelar en central roll i Ubers expansion inför en förväntad börsnotering nästa år.

Hittills har Uber Eats lanserats i fler än 200 städer. Nu ska appen även bli tillgänglig i länder som Irland, Egypten, Kenya, Ukraina, Rumänien och Tjeckien. Dessutom lanseras den i ytterligare 40 nya städer i Storbritannien och 35 nya städer i Frankrike.

Läs mer: Han toppar listan över morgondagens miljardärer 

(Finwire / Di Digital)

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera