Hoppa till innehållet

Uber-vd:n i bråk med sin chaufför

Uber har återigen hamnat i problem efter en läckt videofilm. I klippet skäller vd:n och grundaren Travis Kalanick ut sin chaufför när han blir kritiserad.

Ubers vd Travis Kalanick.
Ubers vd Travis Kalanick.Foto: Evan Agostini/ AP

Uber har haft ett par månader kantade av problem. Bland annat har taxiföretaget fått flytta sina självkörande bilar från gatorna av San Francisco. Vidare har bolaget kritiserats för sitt agerande under taxidemonstrationerna mot president Donald Trumps inreseförbud, vilket ledde till hashtaggen #deleteuber och att 200 000 användare bojkottade företaget.

Förutom dessa har Alphabets bilbolag Waymo lämnat in en stämningsansökan mot Uber för att ha stulit företagshemligheter och bolaget har även anklagats för sexuella trakasserier.

Läs även: Uber i nytt blåsväder: Sexuella trakasserier utreds

Nu har vd:n Travis Kalanick hamnat i ytterligare problem. Under en resa med en Uber Black i februari rasade vd:n mot chauffören när den påpekade förarnas dåliga löner, skriver Bloomberg

Filmen från bilen läcktes till Bloomberg och visar Travis Kalanicks aggressiva respons till chauffören Fawzi Kamel.

gTEDYCkNqns

Efter att filmklippet spridits skickade Travis Kalanicks under tisdagen ut ett mejl till sina anställda där han bad om ursäkt för sitt beteende.

”Att säga att jag skäms är en stor underdrift.. Mitt jobb som er ledare är att leda... och det börjar med att bete sig på ett sätt som gör oss alla stolta. Det gjorde jag inte, och det finns inga undanflykter. Det är uppenbart att filmen reflekterar mitt beteende. Och kritiken vi har fått är en påminnelse om att jag måste helt förändra mitt sätt att leda och växa upp.  Det här är den första gången som jag är villig att medge att jag behöver hjälp med mitt ledarskap och jag har för avsikt att ta den”, skrev Travis Kalanick.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera