Hoppa till innehållet

Vinsten rasar för Tencent

Techjätten Tencent, med bolag som Spotify och Telsa i portföljen, rapporterar lägre vinster men en något ökad omsättning för fjärde kvartalet.

Pony Ma, Tencents vd och ordförande.
Pony Ma, Tencents vd och ordförande.Foto: Vincent Yu

Kinesiska teknikjätten Tencent ökade intäkterna något mer än väntat i fjärde kvartalet men vinsten inkom på den svaga sidan.

Företaget har satsat rejält inom molntjänster och mobilbetalningar för att motverka inbromsningen inom spel.

Nettoresultatet sjönk 39 procent till 14,23 miljarder yuan (20,8). Väntat var 17,55 miljarder yuan, enligt Bloombergs sammanställning.

Intäkterna för perioden steg till 84,90 miljarder yuan, mot väntade 83,38 miljarder.

Läs mer: Tencent går in tungt i svenska spelsuccén Fatshark 

Inför rapporten backade Tencents aktie på börsen i Hongkong med 1,9 procent.

Tencents största intäktskällor är spel och sociala nätverk. Mobilspelet ”Honor of Kings” gjorde succé under 2018 och appen Wechat har över en miljard användare.

Tencent är även storägare i bolag som Tesla, Snap och Spotify.

(Finwire/Di Digital)

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera