Bristen på kvinnliga programmerare är ett välkänt problem som Vanja Tufvesson, Tone Pedersen och Vibeke Tengroth vill göra något åt.
Förra sommaren tog de initiativ till Pink Programming och ett programmeringsläger för kvinnor utanför skånska Tomelilla. Lägret hade plats för fjorton personer men långt många fler ville komma.
När ett företag som Volvo går in och säger att det här är viktigt så är jag säker på att fler får upp ögonen för att det behövs fler kvinnliga programmerare.
Sedan dess har Pink Programming spridit sig till Stockholm och Göteborg och fler än 600 kvinnor har varit med på kodträffarna.
Fler än 20 personer arbetar i dag ideellt med Pink programming och när lastbilstillverkaren Volvo nu blir huvudsponsor öppnar sig helt nya möjligheter, enligt Vanja Tufvesson.
”Pengarna är så klart viktiga för att vi ska kunna hålla träffar avgiftsfria och läger till mindre än självkostnadspris, men när ett företag som Volvo går in och säger att det här är viktigt så är jag säker på att fler får upp ögonen för att det behövs fler kvinnliga programmerare”, säger Vanja Tufvesson.
Läs mer: Nio av tio riskkapitalinvesteringar går till en man
Pink Programming har sedan tidigare konsultbolaget Sigma som huvudsponsor, men Volvo kan bidra med något annat, enligt Vanja Tufvesson.
”Våra deltagare får provköra lastbilar och se den uppkopplade tekniken i fordonsindustrin. Det passar bra ihop med vårt mål att visa att programmering finns överallt och att deltagarna ska kunna koppla ihop det de själva skapar med verkligheten.”
Sponsorskapet innebär också att Pink Programming kan utveckla lägerverksamheten och anordna fler workshoppar i Malmö, Stockholm och Göteborg.
”Det är många som har velat åka på våra läger men som hittills har hamnat på väntelistan. Med fler platser kan vi ge fler chansen."
”Mjukvaruutveckling blir allt viktigare i vår bransch och konkurrensen om duktiga programmerare är tuff, så vi vill ta alla chanser vi kan för att hitta de bästa utvecklarna. Även om det håller på att ändra sig så är ingenjörsbranschen fortfarande mansdominerad och vi vill uppmuntra fler kvinnor att ta steget in så att vi får en bättre balans och därmed ett bättre resultat”, säger Per-Martin Johansson, kommunikationschef på Volvo.