Hoppa till innehållet

Volvo lastvagnar vill få fler kvinnor att programmera

Pink programming vill att fler kvinnor ska få upp ögonen för programmering. Nu kliver lastbilstillverkaren Volvo in som huvudsponsor för initiativet.

Vibeke Tengroth (tv), Vanja Tufvesson (mitten) och Tone Pedersen vill göra något åt bristen på kvinnliga programmerare.
Vibeke Tengroth (tv), Vanja Tufvesson (mitten) och Tone Pedersen vill göra något åt bristen på kvinnliga programmerare.Foto: Press

Bristen på kvinnliga programmerare är ett välkänt problem som Vanja Tufvesson, Tone Pedersen och Vibeke Tengroth vill göra något åt.

Förra sommaren tog de initiativ till Pink Programming och ett programmeringsläger för kvinnor utanför skånska Tomelilla. Lägret hade plats för fjorton personer men långt många fler ville komma.

När ett företag som Volvo går in och säger att det här är viktigt så är jag säker på att fler får upp ögonen för att det behövs fler kvinnliga programmerare.

Sedan dess har Pink Programming spridit sig till Stockholm och Göteborg och fler än 600 kvinnor har varit med på kodträffarna.

Fler än 20 personer arbetar i dag ideellt med Pink programming och när lastbilstillverkaren Volvo nu blir huvudsponsor öppnar sig helt nya möjligheter, enligt Vanja Tufvesson.

”Pengarna är så klart viktiga för att vi ska kunna hålla träffar avgiftsfria och läger till mindre än självkostnadspris, men när ett företag som Volvo går in och säger att det här är viktigt så är jag säker på att fler får upp ögonen för att det behövs fler kvinnliga programmerare”, säger Vanja Tufvesson.

Läs mer: Nio av tio riskkapitalinvesteringar går till en man

Pink Programming har sedan tidigare konsultbolaget Sigma som huvudsponsor, men Volvo kan bidra med något annat, enligt Vanja Tufvesson.

”Våra deltagare får provköra lastbilar och se den uppkopplade tekniken i fordonsindustrin. Det passar bra ihop med vårt mål att visa att programmering finns överallt och att deltagarna ska kunna koppla ihop det de själva skapar med verkligheten.”

Sponsorskapet innebär också att Pink Programming kan utveckla lägerverksamheten och anordna fler workshoppar i Malmö, Stockholm och Göteborg.

”Det är många som har velat åka på våra läger men som hittills har hamnat på väntelistan. Med fler platser kan vi ge fler chansen."

”Mjukvaruutveckling blir allt viktigare i vår bransch och konkurrensen om duktiga programmerare är tuff, så vi vill ta alla chanser vi kan för att hitta de bästa utvecklarna. Även om det håller på att ändra sig så är ingenjörsbranschen fortfarande mansdominerad och vi vill uppmuntra fler kvinnor att ta steget in så att vi får en bättre balans och därmed ett bättre resultat”, säger Per-Martin Johansson, kommunikationschef på Volvo.

Läs mer: Så mycket mindre riskkapital får kvinnor än män

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera