Hoppa till innehållet

Volvo om Uber-kraschen: Vi undersöker händelsen

I helgen var en av Ubers självkörande bilar inblandad i en krasch i Arizona. Uber har nu tillfälligt stoppat sitt program för självkörande bilar och Volvo Cars undersöker händelsen.

Ubers testprojekt med självkörande Volvobilar i San Francisco stoppades i slutet av 2016.
Ubers testprojekt med självkörande Volvobilar i San Francisco stoppades i slutet av 2016.

Under helgen var en av Uber Technologies självkörande bilar inblandad i en krasch i Arizona. På Twitter spreds bilder på en testbil från Uber som låg på sidan med bucklor och krossade fönster.

Efter kraschen har Uber beslutat att stoppa sitt program med självkörande bilar tills man har slutför en utredning, rapporterar Bloomberg News.

Bilen hamnade på sidan efter att ha körts på av en annan bil som inte lämnade företräde vid en vänstersväng, enligt en polisföreträdare i Tempe. Ingen person kom till skada.

Foto:
Bild av olyckan från Twitter: tagen av @fresconews-användaren Mark Beach.

Läs mer: Uber stoppar självkörande bilar efter olycka

Ubers utveckling av självkörande fordon har hamnat i hetluften flera gånger den senaste tiden. Bilarna förbjöds i San Francisco i slutet av förra året.

Volvo Cars och Autoliv undertecknade under hösten en avsiktsförklaring om att satsa på att utveckla mjukvara för självkörande bilar. Investeringen uppgick till totalt 1,1 miljarder kronor.

Läs mer: Autoliv och Volvo miljardsatsar på självkörande bilar

Uber-bilen som var inblandad i olyckan i Arizona var en Volvo XC90.

Volvo Cars PR-chef Katarina Adamson säger till Di Digital att bolaget undersöker omständigheterna kring händelsen.

"Först och främst kan vi konstatera att ingen har skadats allvarligt i denna incident. Vi undersöker för närvarande de exakta omständigheterna kring händelsen och avstår från att göra några ytterligare kommentarer tills vi har fått mer information", säger hon till Di Digital.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera